Wednesday, March 26, 2014

Marknadsdag mm

Detta blev i sanning en mer dramatisk dag än det var tänkt. Jag vaknade till nyheterna om att en stor brand pågick i Lextorp och oroades genast över om det var Evas hus som låg illa till. För att undersöka detta tog jag vägen förbi, när jag for till Nossebro. Där fanns mycket rök men ingen eld och huset stod kvar, fast 7 andra radhus, lite längre bort, brann ned till grunden. Stackars människor. De som intervjuades i radio var dock glada över att ha undkommit med livet i behåll.

Röken låg tät över Lextorpsvägen i morse
Sedan jag börjat fördjupa mig lite mer i det västgötska beståndet av kyrkoruiner har jag upptäckt en på nära håll, som jag aldrig haft en aning om - den i Malma utanför Nossebro. Kyrkan revs 1868 men var medeltida så där bör min farfars farfars farfar och kanske hans förfäder ligga. Jag såg dock bara fyra gravstenar fast dessa var å andra sidan rejält gamla, för givetvis besökte jag platsen innan jag kom fram till marknaden. Jag undrar dock vem den anonyme "es" är som kommenterade mina kyrkoruiner häromdagen. Tacksam om vederbörande hör av sig för jag gillar inte okända inlägg.

En lantlig stilla kyrkogård, för länge sedan övergiven
Den var inte alls som för i tiden och framför allt inte som sommarmarknaden i juli. Isande kall vind med nästan snöblandat regn och ganska få stånd gav liten publiktillströmning. Jag köpte bara en sak, en rökt renstek men den var försvinnande god. I stället traskade jag hem till broder Ingvar på en varm kopp kaffe och en stunds trivsamt prat.

Glest med både säljare och köpare
Vi gick så småningom iväg till farsgubben och på vägen var vi inne i gamla stationshuset på besk hos hembygdsföreningen. Där vi möttes vi av stora famnen som tack för de gamla järnvägsbilder jag skickat och vi fick även en kopp kaffe. Pappa var annars som vanligt fast han såg lite piggare ut med glasögon på. Han kan placera oss i handlingen men glömmer förmodligen att vi varit där redan efter en kort stund. En barmhärtig glömska.

Fadren på väg ut till lunchen
Jag var även inne på Erikssons chark och
köpte isterband och rökt fläsk!
Jag skrev att dagen blev dramatisk och det stämmer för inte nog med att det brann, Lilla vovven, Noomi, fick åka in och operera bort livmodern. Den var inflammerad och det är tydligen därför hon varit så besvärad av de bakre regionerna de senaste dagarna. Nu får vi hoppas att vovven kryar på sig. Och nu slipper jag riskera att passa några små valpar.

En nyopererad vovve vilar ut i hemmet

1 comment:

e said...

haha det är jag som är "es". Skrev det där inlägget på telefonen, eller om det var tabletten/plattan/vad man nu säger i Sverige, och det var antingen mina fumliga fingrar eller autokorrektionen som slog till. Kanske hade jag inställt på tyskt tangenbord, det händer ibland.