Tuesday, March 11, 2014

I vårsolens glans

Det är alltid lika roligt att komma ut till stugan, när man varit borta ett tid och idag var inget undantag. Nu förgylldes dagen dessutom av en strålande vårsol som gjorde sitt bästa för att värma upp verandan. Det lyckades ända till solen dalade ner bak granarna i väst. Då fick jag åter tända fotogenkaminen.

Här finns att göra för en idog städare
Jag började vårbruka lite idag genom att ta ner presenningen vi haft som snöskydd för köket i vinter. Blir det mer snö nu så ligger den nog inte så lång tid att den hinner bli i vägen. Jag plockade också in alla fröautomaterna och lät bara talgbollarna vara kvar. Mest för att allt det andra var slut.

Det är allt bra vackert på verandan
Jag insåg genast att nu kan inte städning vänta längre, men tänkte samtidigt, med ord som jag lånade av Astrid Lindgrens lilla lathund att "idag går det inte bra, jag gör det helst en annan dag". Det får bli i morgon och då skall det samlas ihop skräp och köras till soptippen och sedan sopas och fejas. Riktig köksstädning får kanske vänta tills vi satt på vattnet från sjön och det vågar vi inte göra ännu.

Mysigt att sitta och läsa
I övrigt har jag ägnat dagen åt att njuta av verandan. Jag har ätit, lite magert med tanke på kvällen, och jag har vilat och länge har jag suttit i soffan och läst en bok om Västergötlands medeltida historia. En mycket bra bok som jag köpte av författaren efter en föreläsning hos Clios vänner för länge sedan.

En liten trött jubilar har hållit sig
vaken ända tills vi hann komma
Kvällen då? JO, jag hämtade Anna efter hennes spelning kvart över åtta och sedan for vi direkt hem till familjen Andersson där yngsta grabben grus idag fyllde år. Där tryckte jag i mig allt av points jag hade kvar denna vecka. Tur jag får nya redan på torsdag. Jubilaren själv gillar inte gräddtårta, konstiga barn, så han tog glass i stället.

No comments: