Tuesday, March 04, 2014

Ruinturné

Måndag

Så bar det då av sydväst vart igen. Halv nio i morse startade Noomi och jag vår resa för att denna gång börja röja bland det som skall slängas, skänkas eller sparas i gamla lägenheten. Jag hade lagt in ett par gamla kyrkoruiner i GPS:en, den som leder till geocacher, inte visar vägen, ty hittar  det gör jag själv.


Visst är det väl vackert med ett gammalt murat valv?
Första stopp blev ruinen vid Rytterne, som jag blivit tipsad om av en Facebookvän och det var ett bra tips. Ruinen var stor och mäktig med valvbågar och sidobyggnader och två runstenar på kyrkogården. Dessutom fanns där alltså en lättfunnen geocache. För att komma hit hade jag fått köra en liten omväg men vad spelar tiden för roll för en hund och en pensionär?

En perfekt pinne för en liten vovve
Nästa stopp blev det gamla vanliga vid Ramundeboda klosterruin där den medhavda lunchen förtärdes. Platsen ligger så långt från vägen och var idag så öde att vovven fick springa lös. Hon blev hysteriskt lycklig när hon fann en fin pinne och ännu lyckligare när jag började jaga henne. Hon kan inte apport och släpp utan följer med upp i luften i ett stadigt mungrepp om jag lyfter pinnen.

Vovven går på kanten av den gamla grusgrop som gjorde att man upptäckte kyrkplatsen
Sedan jag väl fått in henne i bilen igen, genom bedrägligt beteende, vovven är så lättlurad, fortsatte vår färd och nu hann vi ända till Fagerlid söder om Hova innan det blev nytt stopp. Här har jag tidigare uppmärksammat en vägskylt mot Fagerlids kyrkplats och idag fick den ett besök. Inget syntes av den medeltida träkyrkan men församlingen har gjort i ordning lite bänkar, ett altare och ett kors för att markera var kyrkan låg innan den brann någon gång för 500 år sedan.

En härlig rastplats för en leksugen liten vovve
Sista stoppet blev också sedvanligt, runstenarna vid Källby där jag stannat sedan resorna till Kristinehamn började på sjuttiotalet. Även här var det öde och kan man tänka sig. Det fanns en pinne här också så att vovven fick springa sig trött innan resan gick vidare mot hemmet. Där var allt sig likt, tyvärr, med travar av lådor och bråte som skal sorteras .Hujedamig!

1 comment:

Anonymous said...

Resan är målet och det är bra/syse