Friday, March 21, 2014

Mandelpotatis och stekt fläsk

Torsdag

Idag var så vår lilla kortsemester i Björkliden över för denna gång. Vi packade fort ihop våra tillhörigheter och ägnade sedan förmiddagen åt fortsatt umgänge tills det var dags att åka till bussen. Järnvägen är ju fortfarande inte klar, även om den sägs öppna senare i eftermiddag. Till föga nytta för oss. Vi var vid busshållplatsen i så god tid att vi hann åka upp till parkeringen vi fjällhotellet där jag tog några sista bilder av det fantastiska landskapet. Resan upp hit var rätt dyr, men det var den värd. 


På vägen ner såg vi hur man nu fått upp kontaktledning gärna  banan igen men de avblåsta containrarna låg fortfarande kvar. Det måtte ha blåst hiskeligt förra vecka. Och så kommer vi veckan därpå och får uppleva ett sagolikt väder! I Kiruna var naturligtvis inte tåget inne i tid och jag trodde att vi kanske skulle kunna få även hemresan betald. Svågern på trafikledningen i Boden undrade t.o.m. om han skulle fixa lite extra försening så vi verkligen blev en timme sena. Jag avböjde.


I Murjek möttes vi av morbror Rune i bil men Noomi och jag gick trots att det är svinkallt. Det märkte jag också senare på kvällen när jag gled iväg bort till Kickis. Då hade det dessutom kommit ny, kornig snö som låg som ett kullager över isen. Jag fick gå mitt i vägen för att inte ramla, ty där var det mestadels barmark under snön. Kickis var inte hemma och jag gjorde inget nytt försök utan stannade hemma och avnjöt mandelpotatis och stekt fläsk av den rökiga sort, som Anders köpt på Jokkmokks marknad. Lite mycket points men ack så gott. Det tyckte Noomi också. 


No comments: