Friday, March 28, 2014

Estniska gäster

Dagens evenemang var besöket av Age med man och två av barnen. De hade tagit sig en endagskryssning till Stockholm och föreslagit en träff och det nappade jag på. Fast först hade jag förstås varit nere på centralen och mött Stina som kom med tåget från Lappland. Paula skall ha sitt födelsedagskalas i morgon och Stina och Anna skall fixa mat till kalaset idag.

En av Erikas älgar har fått en hedersplats på fönsterhyllan
Tulpanerna som var så bleka har nu fyllts av klorofyll
Men själv ägnade jag mig alltså åt mina estniska gäster. Jag for ut till stugan när jag hämtat Stina och förberedde inför besöket. Solen sken från en molnfri himmel, vinden var mild och det doftade vår överallt. Vid ett hämtade jag dem vid närmsta T-bana och sedan for vi hem och grillade korv samt satt på utemöblerna och pratade medan barnen lekte i kojan och hängmattan. Lille Juhan kastade gärna pil också medan Liisa gärna gungade i hängmattan där hon till slut också höll på att somna.

På bryggan serveras korv med tunnbröd
Trädkojan kommer till användning för en gångs skull

Liisa gillar att gunga i hängmattan
Juhan använde sin storebrorliga rätt
att använda hängmattan först
I god tid innan färjan skulle gå for vi iväg til Värtahamnen och det gick bra. Det var inte så farligt med trafik på Valhallavägen så vi kom i god tid. VI skildes åt i en förhoppning om att vi nästa gång skulle ses i deras stuga utanför Tartu.

No comments: