Wednesday, April 23, 2014

Nöjesresa söderut

Idag har jag kört från Stockholm hem till Trollhättan. Det är hög tid att börja storstäda och göra sig av med de sista föremålen, som skall till Röda Korset så att jag snart ska kunna ha visning. Resan är ganska lång och jag har med mig lilla vovven. Därför får man hitta på saker att roa sig med under tiden, både för mig och för vovven. Under körning sover den sistnämnda medan jag lyssnar på podcasts. Men man behöver pausa då och då och det är då det riktigt roliga börjar.

Första kyrkan som besöktes var den vid Torpa i Kungsör
Jag har tagit reda på ytterligare några övergivna kyrkoplatser i Närke och klämde två sådan idag plus ett stort nunnekloster. Jag tjuvstartade dock mina kyrkobesök redan i Sörmland, när jag såg en vägskylt mot Torpa kyrka, med ett St Hans-kors på. Kyrkan var gammal och fin, men krävde nog ett grundligare studium än vad man kan göra med en liten hund i släptåg så vi fortsatte snabbt vidare.'

På en kulle vid vägen ligger grunden till Östra Granhammars
kyrka, som revs redan under medeltiden
Skoftesta kyrka markeras bara av ett kors på en kulle
Noomi hade jätteroligt bland alla gångar och
rum vid klosterruinen i Riseberga
Jag snodde i stället runt på ett par kyrkplatser sydväst om Örebro, vilka övergavs redan under medeltiden. Fantasieggande platser och vacker åkerbruksbygd. Lantbruken låg där med stora bördiga fält omkring sig och fullkomligt strålade av välmåga. En vacker syn. På vägskyltar stod ortnamn som jag stötte på när jag en gång släktforskade på Anna Sjöös härstamning på mödernet.

"Jag VILL inte åka härifrån"

"Fast det är rätt skönt att sova i en mjuk säng också"
Jag hade tänkt fortsätta med några övergivna kyrkor även nere på falbygden, men klockan hade blivit så mycket att vi körde raka vägen hem. Stannade bara vid Källby där vovven åter fick springa fritt och jaga pinnar. Hon ville INTE följa med hem, så jag fick lura in henne i bilen. Väl hemma fann hon sig dock väl tillrätta och lade sig genast att sova på sin vanliga plats. Och i morgon skall jag börja storstäda!

No comments: