Saturday, April 12, 2014

Vegetarisk supé

I morse körde jag först svåger Anders till hans möte, som vanligt. Sedan körde jag Anna till Korskyrkan där hon skulle sjunga solo i en konsert för hemlösa, som bjuds på mat där varje lördag. Hon har varit lite orolig för detta men det hade gått jättebra. Medan hon var där for vovven och jag ut till stugan och där upptäckte jag att vi faktiskt fått en hyresgäst. En koltrast hade lagt ett ägg i boet, och jag skrämde tyvärr bort den när jag i full fart gick mot förrådet. 


Ett koltrastägg
Den kom aldrig tillbaka medan vi var där men jag får hoppas att fågeln kommer åter och vaktar sitt ägg i natt, när kylan kommer. Det var nämligen varmt inne på verandan idag. Den första dagen då vi kunde sitta där utan att ens tänka på att tända kaminen. Jag gjorde en eld och grillade korv och kokade kaffe varefter vi satt och njöt av friden där ute. Vi började också påskpynta så smått och det såg fint ut i vårsolens sken.

Anna och Noomi njuter av stugvärmen
Påskpynt i vardande
Noomi fick springa lös lite och hon var så uppenbart glad över detta så det var en ren fröjd att se. Vi lämnade stugan vid halv fyra för att hämta Anders och för att åka hem och byta om innan kvällens bjudning hemma hos Gabbi. Vi tog med Paula på vägen dit och det var där vi fick den vegetariska supén. Hon hade gjort kikärtsbiffar som vi åt med rotsaksgratäng. Mycket gott. Tyvärr följdes detta av en stor skål med godis, men tur i oturen var att det mesta var väldigt barnanpassat och därmed inget för min kräsna gom.

No comments: