Wednesday, April 16, 2014

Tredje ägget

När jag kom ut idag såg jag att koltrasten lagt ytterligare ett ägg. Jag såg också själva fågeln i närheten av boet vid några tillfällen, så jag får hoppas att de ruvar ordentligt. Jag hade med Noomi idag och hon sprang fri och lycklig kring stugan, var borta fem-tio minuter då och då men kom tillbaka och då lekte vi eller åt något gott så att hon skulle bli glad att komma när jag ropar. Det verkar funka. Ibland.

Ska det bli några ungar i år
Hon fann en gammal fotboll idag och den hade hon väldigt roligt med. När hon till slut lät den liguga och rymde till skogs så testade jag att gå och ta bollen, kasta lite med den och låta den studsa mot berget. Hunden kom som skjuten ur en kanon från ett snår, så nog har hon den koll hon vill på oss.

Nere i hörnet en liten vovve och en gammal boll
I övrigt fortsatte jag måla på den stora gatuvyn som Rosmarie skall få. Jag har ett stort, tjockt papper och det suger upp fukt så till den grad att färgen dras ur penseln direkt och lägger sig som en tjock klick på papperet. Jag testade med att verkligen dränka in papperet i rent vatten och då gick det bättre att lägga på färg. Nackdelen var att det inte blev några skarpa kanter, men de bakgrundsfärger jag la på idag kan jag dölja bak skarpa detaljer på torrt papper i morgon.

En gata i Gamla Stan i vardande

Jag for hem och löste ut Anna från mataffären eftersom hon glömt sin plånbok på jobbet. Det gick sio så där, för jag hade tömt kontot lite väl mycket när jag bytte däck igår. Det löste sig dock genom att Anna hade lite kontanter som låg och drällde i fickan. Dock känns det väldigt pinsamt att stå med ett kort utan täckning i en butik där man brukar handla. Jag får gå och storhandla i morgon så de ser att jag har råd....

No comments: