Monday, November 03, 2014

Dags att klappa loket

Idag for svärmor hem och jag borde väl egentligen ha fullföljt traditionen och gått fram och klappat det lok som tog henne med sig, men det kändes inte så angeläget. Det ska inte förnekas att det inverkar på min egen personliga frihet att ha en gäst i huset så länge. Jag har inte kunnat ta heldagar ute i stugan eller på kungliga biblioteket eller något annat som jag tycker är roligt. Det skulle kännas väldigt oartigt att låta en gammal människa. som lever ensam nästan hela året och har lite svårt att röra sig, få sitta ensam även de få fattiga veckor då hon har chansen att umgås med folk och få prata hur mycket som helst. Det bjuder jag på för jag är nog en ganska god människa innerst inne - ibland.


Men i morgon skall jag ut till stugan, sätta på en kopp kaffe och njuta av en liten kaka  i fullkomlig ensamhet. Ikväll, sedan hon åkt, for Anna och jag och hämtade Paula och Jimmy, vilka har sin bil inne på lagning för något, och tillsammans for vi till Jimmys mor, som fyller år just idag. Vi hade ju fest i lördags och då fick hon en bild av min tavla men idag hade jag med mig tavlan själv.


Jag hade varit rädd för att den var för stor, men den passade utmärkt över hennes nya soffa och hon tyckte uppenbarligen om den. Jag hade med mig en ram till den mindre tavla jag målade som inflyttningspresent och som hon trodde att jag köpt någonstans. Vi hängde upp båda lite provisoriskt och de skall nog pryda sin plats.

No comments: