Wednesday, November 12, 2014

En lugn dag

Idag har det inte hänt något särskilt. Jag for ut till stugan, mest för att äta lunch och för att hämta hem några pelargoner för vinterförvaring. Jag skissade lite på en idé för nästa målning, en bild där det är noga att perspektivet blir riktigt så det kräver lite geometri och matematik. Och det har jag.

 Här hemma skrev jag dagbok och har nu hunnit till julafton 1941. Märkligt att läsa om detta, 73 år senare, när nästan alla som nämns är borta. Eftersom det är onsdag var det också läxhjälp och idag gick jag bet när det kom en flicka som går i gymnasiet, det första sådana fallet, och ville ha hjälp med Fysik, det ämne jag var mest noga med att inte lära mig. Jag lyckades väl lösa det mesta genom min större vana med att läsa knölig text.


Sist hämtade jag Anna vid hennes kör och när vi varit hemma en stund kom Paula och Jimmy hit med lilla vovven. Paula hade också med sig en farsdagspresent! Tre jättegoda whiskypraliner och ett rejält whiskyglas. Det skall få sällskap med den amerikanska whisky de hade med sig senast...

No comments: