Sunday, November 30, 2014

Följetongs-shejken

Vi inledde dagen med att röja lite bland en massa tomkartonger, som vi tänkt spara, men som nu äntligen skattade åt förgängelsen. Sedan for vi fram till staden för att småshoppa lite. Därvid passerade jag Hötorget, som har loppis på söndagarna. Idag fann jag en hel trave stenkakor vid ett av stånden. Det var mest ganska likgiltigt material, men jag valde en Edvard Persson, en Evert Taube, ett par Povel Ramel som jag inte hade och så en skiva som var ett fynd - Följetongsschejken med Gösta Jonsson.

Förutom stenkakor fyndade jag en gammal järnvägsbok
 Vad är det för märkligt med den då? Jo, vid det sista telefonsamtal jag hade med min mor innan hon blev dålig och åkte in till sjukhuset, kom vi att tala om stenkakor och hon berättade att hennes mor tyckte att just "Följetongs-Shejken" var den bästa skiva som fanns. Jag har någon gång googlat efter den utan resultat men här låg den alltså framför mig. I morgon skall jag spela den i stugan och lägga ut musiken på Facebook så att alla kan få njuta av den.

Mustig vintersoppa på PUB
Efter skivköpet gick vi och åt en varm och god soppa på PUB och sedan drog vi oss förbi NK:s julskyltning och vidare till Kungsträdgården där man i år hade en ganska liten  julmarknad. Anna drog sig nu bort mot Korskyrkan, där hon hade gospelkonsert ikväll och jag drog mig hemåt för att byta om till min konsert i Vårsta kyrka med min manskör. Det gick rätt bra, men en av sångerna var alldeles hopplös för gubben jag hade bredvid mig kunde den inte utan sjöng dominant och fel så att jag alldeles kom av mig. Dirigenten märkte det och övade flera gånger när vi repade, utan resultat.

Inne i Vårstakyrkan i Grödinge
Vi var båda hemma vid halv nio och nu sitter vi och småslöar till ett program där Gina Dirawi besöker sina rötter i ett ökenlandskap.

No comments: