Friday, May 29, 2015

Heldagskväll på Verandan

Idag ska vi begå gemensam övernattningspremiär i stugan. Jag har ju sovit över själv två nätter redan men det blir den första tillsammans. Anna är inte lika köldhärdig som jag. Hon slutade vid halv fem idag och en timme senare mötte jag henne vid den vanliga T-banan. 

Dessförinnan hade jag ägnat mig åt förberedelser inför kvällen. Handlat mat, tömt skithustunna, lagat en bordsskiva, spolat rent berghällen från kol och aska efter eldkorgen, satt i stearinljua i stakarna, rensat bort alla små vattenskott, som försöker smita upp mellan grässtråna. 

När hon sedan kom började vi direkt med mat för hon var hungrig. Det blev en mager tillställning. Hamburgare med rotsaker, sallad och färsk sparris. Till dessert kvarg med sylt och bananskivor. Anna sa till slut att hon bara väntade på att jag skulle säga "Simsala bim" och plocka fram wienrbröd, bullar och chokladkakor. Men därav vart intet. Bara några enstaka ex av "Annas pepparkakor". Och egentligen var hon glad för att vi höll oss inom pointsen idag också.


Nu sitter vi på verandan och hör på radio (Karlavagnen) men även TV! Vi upptäckte till vår förvåning att även TV4 kör med live-sändningar. Vi har tänt stearinljus i fönstret och utanför sänker sig skymningen och vinden mojnar. Kaffet - och punchen - står inom bekvämt räckhåll och vi har det gott ute i Lilla Stugan i Stora Skogen.

No comments: