Saturday, May 16, 2015

Hemlagad bearnaissås

Idag har det också rykt iväg en massa points men inte förrän till kvällen. Dagen började bra med lätt frukost. Sedan var Anna iväg och fixade naglarna. Man gör sådant numera. När hon kom åter körde vi och hämtade Paula varefter jag styrde mot Gamla Stan där jag lämnade av dem i en timme för att leta examens- och andra presenter i någon smyckesbutik. Noomi och jag satt på en bänk vid Riddarholmsfjärden och hade det lugnt och skönt i solskenet.


När damerna fått en timme tyckte jag det räckte och ringde och påminde dem om existensen av tid. Det kom som något av en överraskning men det accepterades snabbt och jag körde iväg dem till Liljeholmen där de skulle fortsätta shoppa. Nu hade de dock bestämt att ta tunnelbana hem så vovven och jag for ut till stugan där jag åt en mager sopplunch och njöt av friden.

Så småningom började dock molnen torna upp sig och jag drog mig hemåt dit de andra redan kommit. Det var bestämt att vi skulle ta ryggbiffen från Huså gård. Den där jag köpte ekologiskt dyrt kött i höstas och som vi haft så mycket gott utav. Jag hade föreslagit Paula att vi skulle göra hemlagad bearnaissås och hon ville då även göra sin favoritsallad, den med tomat, lök och vinaigrette.


Bearnaissås är ett vågspel men den blev väldigt bra till konsistensen. Dock hade jag varit lite för försiktig med dragon, så det får vi göra bättre nästa gång. Efter maten slocknade vi i soffan framför en film som vi fann på swefilmer - Micke o Veronika.

No comments: