Sunday, May 10, 2015

Liljeholmen och Rosendal

Dagens text fick lite blomaktig rubrik, men det var inte meningen. Dock var det en notis om att det visades 50 000 blommande lökväxter som fick oss att göra en utflykt till Rosendals trädgård idag. Fast vi började med en utflykt mot Hornstull där de har marknad om söndagarna. En kollega till Anna säljer små egenhändigt tillverkade fåglar i tyg, men vi köpte ingen. Dels var de lite dyra och dels tyckte jag inte om dem.


Jag försökte i stället finna spåren av den järnvägsbro som gick över mot Liljeholmen här fram tills dess att Årstabron invigdes i mitten av tjugotalet. Jag kunde inte säkert avgöra om jag hittade några spår. Däremot fann vi Paula och Jimmy, som kommit dit för att plocka upp oss för vidare färd mot en fika på Rosendal. De hann dock med var sin hamburgare här till Noomis stora glädje. Själva nöjde vi oss med en kopp Auel-kaffe. Något som bygger på tvåtusenåriga traditioner i Etiopien. Det smakade gott. Precis som det kaffe jag mal och kokar över öppen eld i stugan.


Vi for nu allihop till Rosendal och beundrade blomprakten innan vi bänkade oss vid ett bord ute i solskenet och tog var sin fika. Fast vi tvekade län ge ty man för betala även för platsens goda namn och rykte när man fikar här. Sedan skull Anna och jag ta en långpromenad ner mot city och t-banan hem hade vi tänkt, men så kom det några regndroppar och vi for i stället hem med Paula o Jimmy.


Dessa for strax iväg igen och såg äldste grabben grus vinna o någon innebandycup men jag slapp, som vanligt skyllande på vovven. Jag for i stället och mötte svågern vid flygbussen samt lagade i stället till en god middag till hela gänget. Den bestod av  rostade rotsaker och stekt fläskkarré. Försvinnande gott tyckte alla varefter vi avslutade med att Paula äntligen fick smaka på den cheesecake hon gjort i fredags. Den var fortfarande god.

No comments: