Thursday, May 07, 2015

Städ o Lek

Idag har jag varit flitig. När jag målat verandan med vitt en gång var effekten mer laserande än täckande och egentligen var det nog täckande jag hela tiden velat ha. Dessutom har en, men bara en, bräda blivit angripen av svartmögel. Så nu har jag bestämt mig för att måla en gång till för att få den där vita täckande färgen jag vill ha på vår veranda. Anna finner sig nog i hur jag väljer.


Idag köpte jag mig alltså en flaska mögelmedel och började min dag med att frilägga väggen med brädan, så att jag kunde borsta in antimögelmedlet. Nu skall detta verka ett dygn så i morgon fortsätter jag med målandet. Men inte nog med detta. När mögelbehandlingen var klar fortsatte jag med att ta tag i sovrummet. Jag gick igenom de återstående kassarna som huvudsakligen innehöll textilier och delade upp i slänga, tvätta, spara.

Detta gick rätt bra och plötsligt var så mycket utplockat ur rummet att jag tog fram dammsugaren, kopplade in strömmen och storstädade. Det blev riktigt fint och jag kunde ställa tillbaka återstående föremål på ett städat och prydligt sätt. Nu skall jag bara tvätta sängkläderna och bädda om och så kan vi börja bo där ute när som helst.




När detta var klart testade jag en sak som jag tänkt på länge - att bygga upp ett litet spår av min modelljärnväg ute på altanen. Som jag skrev häromdagen så är det bra arbetshöjd från marken när det gäller att plantera blommor. Detsamma gäller byggande av modelljärnväg. Jag testade försiktigt med en rundel och ett lok och inget hände. Då tog jag fram sandpapper och slipade skenorna och vips - loket skenade iväg i full fart.


Så jag gjorde nu en lite längre slinga och kopplade upp alla mina vagnar. Det var en sann fröjd att se tåget gå runt, runt men tyvärr hade klockan hunnit bli så mycket att det var dags att fara hem. Här hade Paula o Jimmy kört hem Anna tillsammans med var sin sushimåltid. Därefter försjönk vi i var sitt soffhörn och fick en sedvanlig TV-kväll.

Det program som grep mig mest, förutom Danske bonden Frank, var ett reportage om en ensamstående mamma med fyra barn, som fick möjligheten att komma till Sverige från ett flyktingläger i Kongo. Man fick följa henne från första mötet med flyktingsamordnaren och fram till dess att hon satte nyckel i låset i den första lägenheten och blev instruerad i hur spisen, toaletten och tvättmaskinen fungerade. Ett riktigt må-bra-program.

No comments: