Sunday, July 19, 2015

Kung Karls spira

Dagens begivenhet var ett besök i Mårdsel, ett par mil österut, där en gammal klasskamrat, A E, till Anna har en stuga. Även hennes syster var där. Stället ligger väldigt fint vid Råneälven, som syns direkt utanför köksfönstret. Systrarnas far är uppväxt på gården, som nu används av honom, barnen och barnbarnen som sommarstuga.

Ett gammalt hederligt bonnakök
Utsikt från köksfönstret
Vi bjöds på våfflor vilket alltid smakar lika gott. Att vi kom dit idag berodde faktiskt på att A och jag kommit överens om detta. Hon hade sett min bild av Jungfru Marie nycklar på Facebook för ett par da'r sedan och berättade då att de minsann också hade den växande hos sig. Plus den betydligt mer sällsynta Kung Karls spira.
Samling vid kaffebordet
 Det var för att fota den, som jag åkte dit och Anna och Stina följde gärna med för att umgås och prata. Själv intog jag soffan efter maten och fotograferingen. Det var tur att damerna åkte med för de är betydligt mer sociala än vad jag är. 

Kung Karls Spira
Det var även jag som hade med mig gästpresenten och den var inte dålig. En liten cellofanpåse med egentillverkade praliner. De i mörkt choklad hade jag gjort för några dagar sedan men i morse gjorde jag även ljusa. Fyllda med tryffel och rostade hasselnötter. Inga bilder på Facebook dock eftersom allt skall bli present till Kicki som kommer hem i morgon och bjuder på surströmming på tisdag. Hon läser garanterat inte denna blogg.

Tack och adjö för denna gång
Här hemma vart det söndagsmiddag på älgstek och sedan traskade Anna och jag iväg hem till Kickis och ställde in en blomma på köksbänken, samt hissade den vimpel vi köpt i flaggstången. Nu är klockan strax efter tio och relativt mörkt eftersom vädret är grått och regnriskigt. 

No comments: