Wednesday, July 22, 2015

Surströmming!

Dagen har varit en enda lång väntan på att klockan skulle bli 18 så att vi kunde ge oss iväg till Kicki på födelsedagsmiddag = surströmming. Det är tradition och en av årets kulinariska höjdpunkter. Tyvärr har vi slarvat i år och inte kommit oss för med att köpa en endaste liten burk själva. Därmed var det ett år sedan idag, som vi senast avnjöt denna läckerhet.

Långt där borta syns en liten Anna komma gående
Innan klockan väl vart 18 hände dock inte så mycket. Nästan precis lika litet som igår. Vi satt och fikade länge med morbror R och sedan vart det brunch och fortsatt slöande tills Anna tog sig före att gå ut på samma långa promenad som igår. Jag tyckte det verkade så himla tråkigt, så jag gick i stället till stationen efter posten.

Ett dukat festbord mötte oss i salen
När jag kom hem igen hade Anna gått och då tänkte jag att jag ju ändå kunde gå och möta henne: Hon hade väl nästan hunnit vända redan så att jag inte skulle behöva gå så långt. Men det behövde jag. Jag fick gå i nästan en timme och det var ju egentligen rätt skönt.

En Röda Ulven stod öppnad ...
Det hände förresten en kul sak mitt på dagen. En grannfru, Siv, kom in med ett pris hon vunnit men inte kunde utnyttja. Inte heller hennes döttrar hade möjlighet till detta. Men det hade vi, ty priset var en gratis resa med Tallink Silja-line till Helsingfors, Tallinn eller Riga. Biljetten gällde ända till 20 december så nu kanske vi äntligen kan göra slag i den resa till julmarknad på andra sidan Östersjön, som vi talat så länge om. Och eftersom resan är gratis kan vi ju kosta på oss ett rejält julbord ombord...

... och här är läckerheterna klara att avnjutas!
Nu har vi kommit åter från surströmmingfesten och jag känner de ljuva efterdyningarna av kalaset varje gång jag rapar. Vi skall resa söderut i morgon igen, men bara halva vägen eftersom vi bokat stuga vid Höga Kusten halvvägs till Stockholm. Det känns bra. Det mesta är packat och klart så nu skall jag bara sätta punkt här och sedan dra mig tillbaka till paulunen.

1 comment:

e said...

Som vanligt: trevlig resa och kör försiktigt!