Tuesday, July 07, 2015

Till Kongens by

Som alltid, när det hänt mycket och jag är sömnig och trött låter jag min blogg bli en bilddagbok. Det kommer bildtexter allteftersom ...

Kvart över sex snart och vi står och väntar på vårt tåg på spår 12a

För att spara tid åt vi inget hemma utan satsade på SJ:s frukost. Den dög gott

Någon stackare som tröttnat på livet hoppade in framför tåget innan vårt
och orsakade därmed nästan tre timmars försening. Vad vederbörande orsakade
ev nära och kära förmäler inte historien.

Så småningom nådde vi vårt hotell, fem min promenad från Hovedbangården
och sen stod det inte på förrän vi nått vårt första smørrebrød. Det smagade dejeligt!

Vi tog en kort sväng på Ströget där vi fann butiken Tiger. 
Anna fann även mängder av småpresenter åt Grabbarna Grus.

Vi drog oss nu hem för lite vila innan kvällspasset, som blev ett besök på Tivoli.

Anna poserar framför den största av alla de fina restaurangerna
på Tivoli.

Där kan man också få syn på en liten Fido. Den lilla automatiska gräsklipparen
som håller gräsmattan framför restaurangen fin.

Fido sköts av denna trevlige yngling som sade sig ha Danmarks lättaste sommarjobb.
Jag undrade om det inte var långtråkigt men icke. Bland annat fylldes dagarna 
av samtal med trevliga besökare typ mig.

Det finsns många små butiker inne på Tivoli också och de håller en hög standard. Inte mycket krimskrams där inte. Anna köpte dock inte denna mössa

Parken lyses upp av mängder av kinainspirerade lyktor på kvällen

Här en staty av, tror jag, Pierot

På sockeln satt Pierot själv.

På en tysk Bierstube åt vi kvällsmat. Den här bilden döper jag till
"Lille vackra Anna"

En sådan här planka och en liter öl lindar sig som bomull kring lilla maggen

På väg ut passerar vi under några självmordspiloter i berg-och dalbanan

Och nu ligger jag, utslagen på sängen, och skriver dessa rader. Nöjd med första dagen i Köpenhamn.




1 comment:

Anonymous said...

Och man kan undra hur den stackars lokföraren mår och ambulanspersonal etc efter att ha råkat ut för en "hoppare". Hörde nåt program på radion nån gång om hur ofta lokförare råkar ut för sånt och för allvarliga incidenter. Det var det svåraste med jobbet!
/sysM