Sunday, July 12, 2015

Skön söndag i stugan

Vi vaknade till ett riktigt behagligt väder. Såpass att vi hade dörren öppen ut mot skogen medan vi läste morgonnyheterna och drack kaffe på sängen. Så småningom stapplade vi sedan upp och dukade till frukost, vilken intogs på lilla runda bordet i ett alldeles lagom solsken. 


Sedan hände inte så mycket. Anna pratade länge i telefon med sin mor och jag slappade i solstolen i godan ro. De talade om den förestående begravningen av moster E, men även om en ännu inte avliden släkting, med rykte om sig att vara välbeställd. Detta har lockat fram en hyena, som, styrkt av starka drycker, ringer runt och argumenterar för sin rätt att kapa åt sig ett fett arv. Något, som juridiskt sett är ytterst tveksamt i detta fall. Tänk - det finns girigbukar och snikenhet i alla släkter...

   Våra liljor har slagit ut med nära trettio klockor

Det stod inte på förrän vi även ätit lunch, potatisbullar med grillkorv och sedan for vi iväg till ett stort köpcenter i närheten. Och det faktiskt min inrådan. Inte bara för att glädja Anna utan för att jag ville ha några låga, mussäkra plastbackar att förvara köksredskap och bestick i. De ligger lite huller och bller och rätt öppet nu och jag har ett fint utrymme under diskbänken, som inte används till något och där dessa backar skulle passa perfekt.

Vi fann backarna men även lite mera myrgift, en lång vaxduk, ett duschdraperi och en kartong skumchokladtoppar. Det är ju mest luft i dessa och de väger inget, så de bör passa oss som bantar. Hemkommen satte jag sedan upp duschdraperiet, samt gjorde i ordning bestickbackarna. Sedan såg jag på mitt verk och det var gott. 


Det var nu blivet afton och då lagade jag till mina egengjorda hamburgare, som avnjöts grillade med lite råstekt rosmarnkryddad potatis och en grönsallad. Det vill gärna bli gott ute i skogen. Sist satt vi och lyssnade på dagens Sommar med en professor i miljökunskap. Det var tänkvärt.

No comments: