Wednesday, July 01, 2015

Guld!

Tisdag 30/6

Jodå. Det vart Guld. Både för U21 och för mig. Mitt bankkort kom nämligen igår ty numera är det inte bara posten som delar ut posten utan det finns även andra aktörer.  Så i morse upptäckte jag att det låg ett brev från min bank på köksbordet och det underlättade min dag. Jag tog med vovven och for iväg till AC-service i Vallentuna ty värmen och kylan har börjat leva sitt eget liv i bilen. Kalluft när det är kallt och varmluft när det är varmt har det känts som.

Jag fick tid för felsök till kl 1 idag och for iväg till stugan för att äta lunch innan dess. Jag hade dock tagit med mig loggremsor till mina Åsanisse-cacher och passade på att se över dem och lägga in ny remsor överallt.

Klockan ett var jag tillbaka på AC-service och där kunde man snabbt konstatera att det inte var något fel på AC:n. Det som krånglar är något som kallas spjällmotor och som styr värmereglagen. Det var nog egentligen vad jag misstänkt ty reglagen har ju inte velat vara med. Jag körd tillbaka till min vanlige mekaniker och han kunde som väntat inte göra något nu eftersom han skall på semester på fredag och som vanligt är överlupen med jobb.

Han sa dock att jag kunde testa med att kalibrera spjällmotorn om man läste i instruktionsboken och tryckte på AUT. Jag fann inget i boken, men såg att det stod AUT både på fläkt- och värmereglagen. Jag satte dessa på AUT och se! Kylan strömmade plötsligt mot mig. Och den fortsatte med det senare på eftermiddagen när jag körde och hämtade Anna. Vi for hem till Paula o Jimmy med vovven och sedan hamnade vi där och såg U21-finalen, som även den slutade med guld.

När det drog ihop sig till straffar gömde sig både Paula och Anna. Deras nervsystem klarar inte pärsen, men jag kunde kallt se hur Carlgren tog sista straffen. När vi sen körde hemåt i natten fortsatte kylan att strömma mot oss så helt bra är det inte. Men hellre att det strömmar kalluft när vi kör till Lappland än tvärtom. Efter semestern får min mekaniker ta hand om spjällmotorn.

2 comments:

Anonymous said...

Det där med U21 var inget jag hade riktigt koll på märkte jag, var tvungen att googla det när det dök upp på facebook! Så sportintresserad är jag!
/sysM

Alf said...

Jag har ungefär lika god koll som du. Fattade inte det här med U21 förrän jag fick höra att Sverige skulle spela i en final.