Monday, October 19, 2015

Bättre sent än aldrig

Jag hade rätt bråttom ut till stugan i morse eftersom jag inte varit där sedan i torsdags. Hade det fastnat några möss i fällan? Hade pumpen frusit. Inget av detta. Jag vill inte tro att mössen är smarta men det ser beklämmande ut när man ser muslortar alldeles bredvid fällorna. Men icke. Dessa står outslagna. Troligen är det betet som är fel. Jag har försökt med frukt och rotsaker och mjukost, men bara fått två möss på hela hösten. Det får nog bli korv nästa gång.


Nästa steg blev att tända min skogshuggarspis, som nu tog sig med väldigt fart på direkten. Jag hann knappt mala mitt kaffe innan vattnet kokade och det var dags att hälla i de malda bönorna. Detta kaffe smakar ypperligt. Jag skickade ut lite bilder på mitt förehavande till goda vänner som ännu inte nått det lyckliga pensionärsstadiet. Bara för att visa hur bra jag har det.


Jag stannade dock inte så länge eftersom jag har min läxhjälp idag. Alldeles innan jag skulle åka kastade jag en blick på mitt almanackshörn och upptäckte till min fasa att där fortfarande rådde september! Jag fick nu snabbt sätt in oktoberbilden, som jag också tycker är den vackraste. Dessutom är ju oktober den viktigaste månaden. JAG föddes ju då!


Så fort Jimmy kom och tog över jycken for jag iväg söderut för att ta en extra omgång med äldste grabben Grus innan de riktiga läxhjälpen började. Han hade vädjat om hjälp med kemi.  Det passade utmärkt för jag hade också ärende till en av mina favoritbutiker - Fogas - där jag köpte gasol och fotogen.


Innan läxhjälpen hann jag besöka en second-handbutik i centret, där jag fått tips om att de hade stenkakor. Det stämde och jag lämnade butiken med fem skivor under armen. Det kom sex ungar till läxhjälpen och de jobbade på bra. Medan jag satt där fick jag ett glädjebesked från syster E, som bjöd mig på hotellfrukost på onsdag. Jag ÄLSKAR hotellfrukost!

2 comments:

Anonymous said...

Ät och njut, så kör vi fler hotellfrukostar i helgen!(fast hemma hos mig blir det bara vanlig hemma-frukost ☺)
/sysM

Alf said...

Jag vill minnas att din hemmafrukost inte heller går av för hackor