Saturday, October 03, 2015

Stugfesten

Det var vackert att vakna i morse. Morgonsolen målade de gulnande löven i glödande orange och på domkyrkan lyfte de sista kajorna från sitt nattläger. Hösten och staden visade sig från sin allra vackraste sida. En ren fröjd att lämna paulunen och möta en ny dag.


Speciellt roligt när man vet att det står en framdukad hotellfrukost och väntar nere i foajén. Frukosten på detta ställe var fin och jag lät mig väl smaka innan jag drog mig iväg ner mot centralen. På vägen stannade jag till vid Wennerbergstatyn och såg att blommorna vi lagt där igår fortfarande fanns kvar.


Jag fick vänta en stund på tåget, som var försenat på grund av lövhalka. Ett gissel för lokförarna när höstlöven rasar ner och lägger sig på skenorna i uppförsbackarna. Till slut kom jag i alla fall iväg och steg in genom hemmadörren vid halv elva. Jag började då genast baka brödet till ikväll. Mirakeldeg, som jag flätade ihop av sex degsträngar. 


Vid två kom Jimmy upp och hämtade vovven, som Anna passat medan de var och köpte sig en ny bil. Det blev en dyr en men vi får hoppas att de har bättre tur denna gång. Anna och jag lastade nu vår bil med allt som skulle med ut till stugfesten och for iväg. 


Gästerna kom inte förrän klockan sex så vi hade gott om tid att göra i ordning. Det hela avlöpte sedan mycket väl. Vi blev sammanlagt tio personer och maten räckte mer än väl. Vi får äta gulaschsoppa och flätbröd i flera da'r. För att inte tala om snacks och Frödingetårta. Det kan vi leva med. Speciellt som gästerna kom dragande med allehanda presenter. 


Nu sitter vi ute på verandan och lyssnar på radio och har det skönt. Stearinljus och fotogenkamin ger ljus och värme och på bordet står allehanda godsaker kvar. Detta tar vi hand om i morgon efter en god natts sömn. 

No comments: