Saturday, October 10, 2015

Storstädning

Vi vaknade till tjock vacker dimma i morse och jag skyndade mig att fota ut genom fönstret. BIlder i dimma blir ofta fina. Men sedan fortsatte jag vila en timme till. Det stod storstädning av kök på programmet idag och jag kände ingen jättestor brådska.


Så småningom var det dock oundvikligt men det var ändå ingen större fara. Anna har talat väldigt länge om denna storstädning men har inte riktigt haft kraften att dra igång verksamheten själv. Men med mig som katalysator flöt arbetet på bra och hon gnodde och städade och putsade medan jag försökte slänga så mycket som möjligt ur kylskåpet. Det blev riktigt bra till slut.


Jag tog inga bilder på städningen men vid några tillfällen tittade jag ut genom fönstren och såg lite ovanliga saker. Till exempel skonerten Constantia från 1906, som kom seglande genom Ulvsundasjön. Och plötsligt såg jag en luftballong rakt över Bromma flygfält. Det kändes som en protest. Man har börjat flyga på Bryssel och i tidningen har det stått att just de planen låter lite mycket. Säker någon överklasslyngel i Bromma som är rädd om sin skönhetssömn.


Så småningom var vi nästan klara med dagens beting och tog då en långpromenad för att inhandla bl.a. material till en måltid i morgon, som jag länge väntat på - Full Irish Breakfast. Jag köpte med mig både black- och whitepudding från Cork i våras, ett måste i den måltiden men resten kan vi köpa på hemmaplan.


Men innan morgondagen har vi dagens kväll och då skulle grabbarna grus komma och gratulera. Och jag som försökte tona ner min födelsedag. Man är tydligen oerhört populär. Ikväll bjöd vi bara på hembakt bröd med ost (från Gäsene) och prickig korv.


Detta slog väldigt väl ut och gästerna lät sig väl smaka. Som tur var hade de inte med sig någon överhemul present utan bara en blomma och en liten chokladask. Och nu har vi ätit oss mätta och belåtna. Alla sitter i soffan med TV:n påslagen som ett bakgrundsljud. Stämningen är så lugn att jag utan problem kan skriva ner dagens text.


No comments: