Wednesday, October 21, 2015

Gud ske lov att man inte är vegetarian

Min kära syster E levde idag upp till (en lätt travesti) av Stig Dagermans välkända dikt: En hungrande broder mindre är en belåten människa mer. Hon har bott på dubbelrum i hotell men varit själv och vad var då naturligare än att inbjuda sin favoritbroder till frukost. Och jag tackade givetvis ja och kunde glädja mig åt bacon och ägg, sill och korv, gurka och pastej, ost och bröd och allt annat gott, som finns på ett välsorterat hotellfrukostbord.


Mätt och belåten efter en timmes intensivt umgänge vid frukostbordet fortsatte vi nu, var och en åt sitt håll. E hem till hemmets lugna härd och jag till favoritbutiken Fogas, där jag köpte nytt glas till en gammal fotogenlampa samt en packning till tryckpumpen på min stormlykta.


Ute i stugan märktes det för första gången i år att den riktiga hösten är på gång. Gråmulet, blåsigt, fuktig luft och gula löv, som singlar mot marken, skapade den där stämningen då det är riktigt mysigt att sitta inne i stugvärmen. Dock var det så pass mycket sol mitt på dagen att utemöblerna torkade upp och jag kunde klä dem i sin vinterskrud.


Inne på verandan hade jag det varmt och gott med kaminen tänd hela dagen och jag kunde fortsätta måla mina julkort. När mörkret sänkt sig så mycket att jag kunde testa att pressa upp trycket i stormlyktan tände jag densamma och målade färdigt. Lyktan var snabbtänd idag. Kanske just pga den nya packningen.


Även det nya glaset till fotogenlyktan blev succé. Vi köpte den här vägglampan för flera år sedan och den har aldrig velat brinna, men nu, med nytt glas fungerade den plötsligt och brann vackert på sin nya plats hela dagen. Troligen hade det gamla glaset på något sätt blockerat lufttillförseln.  


Sist idag var jag och hämtade Anna efter hennes körsång som vanligt på onsdagar.

No comments: