Wednesday, November 16, 2016

Ett hastigt nedslag i vardagen

Senaste veckan har varit ett mycket trevligt avbrott i mitt vardagsliv. Dotter och dotterdotter har uppfyllt min tid å det allra bästa. I morgon kommer svärmor hit och det markerar inledningen på den helg då vi skall fira Annas 60-årsdag. Också ett avbrott i vardagen. Men idag hade jag bara mig själv att ta vara på och det kändes som en liten ynnest. En dag där varje minut var viktig att använda på rätt sätt.


Jag började med att fara bort till K-rauta för att köpa oss en list att sätta fast vid tröskeln till köket. Klickgolvet fick lite väl vida ramar där och det har helt enkelt sett ofärdigt ut på ett tydligt sätt. Det vore kul om den listen kom dit innan födelsedagen.

Från byggmarknaden for jag raka vägen ut till stugan och nu hade snön töat så pass att jag kunde köra upp till vändplanen. Dock inte fram till min egen parkering. Jag kunde med självbelåten min konstatera att snön på verandataket var nästan helt borta och att detsamma var helt intakt. Mina takstolar har hållit måttet.


I måndags hade dottern och jag tänkt festa med lite ost och bröd och vin på vårt hotellrum, men vi somnade nästan lika tidigt som barnbarnet så godsakerna var kvar. Dessa förbarmade jag mig över och idag kom de till pass ute i stugan. En fin efterrätt, sedan jag stekt mig en kotlett till lunch. Dock lät jag vinflaskan vara tills jag sover över nästa gång.


Nu for jag nämligen tillbaka in till stan sedan jag gjort det viktigaste i stugan - hängt upp den morfarsdagspresent jag fick av lilla e. Den gjorde sig bra mot den vita väggen där jag hängde den ovanför sängen i storstugan.


Hemma tog jag tag i golvlisten,. Jag har dragit mig för detta eftersom det skulle innebära att borra ner i ett betonggolv för att sätta i skruvplugg. Döm om min förvåning när det visade sig vara något skivmaterial, troligen spånskiva, över golvet. Nu var det ingen match att fästa listen sedan jag mätt och sågat till den så att passformen blev perfekt.

Efter detta föll jag i stum förundran inför mitt verk och lade mig att vila innan det var dags att hämta Anna efter hennes körsång. Och nu har vi ätit kvällsmat och tittat på första avsnittet av ett program där tio amatörkonstnärer tävlar om att bli bäst. Det var rätt bra.

No comments: