Friday, November 04, 2016

Utflykt till 1270-talet

När det nu inte blev någon resa till fäderna nere i Västergötland så ville jag ändå ge mig ut till någon annan fin plats i landskapet. Valet föll ganska naturligt på Adelsö och ruinerna av Alsnö hus. Den kungsgård där den svenska adelns privilegier stadfästes i den s.k.Alsnö stadga är 1279. För att komma dit kör man ut på Ekerö, fortsätter tvärs över ön och tar bilfärjan till Adelsö.


Sedan några kilometer ytterligare och vid Adelsö kyrka parkerar jag trots att en skylt tydligt sa att parkeringen endast är avsedd för besökare till kyrkan. Jag fick dock ingen P-bot denna dag.


På väg ut till ruinen passerar man en sänka, som var kungsgårdens hamn under vikingatiden. Jag roade mig i eftermiddag med att åter sänka ner landet i vattnet för att se hur det såg ut då.


Från ruinen har man fin utsikt bort mot kyrkan som fanns redan när Magnus Ladulås huserade på gården. Fast då såg den säkert inte ut som idag.


Här satte jag mig nu och plockade fram sittdynan ur ryggsäcken, hällde upp en kopp kaffe ur termosen och öppnade påsen med årets första lussekatt. Den som jag köpte hemma i morse. För att börja motionera mera så gick jag till affären och handlade denna innan jag for ut. Viktminskandet avvaktar jag med någon dag till...


Man har en fantastisk utsikt över Mälaren bort mot Birka och de andra öarna härifrån. Tänk om gamle kung Magnus också satt här och njöt av utsikten någon gång? 


Huset brändes och revs av tyska sjörövare i slutet av 1300-talet. Tyskjävlar!!! Man har gjort en rimlig rekonstruktion av hur huset kan ha set ut utifrån de rester som finns kvar och de utgrävningar man gjort. Jag lade in rekonstruktionen i ett foto...


Att huset var bygget av tegel syns tydligt i dessa cementrester där man också ser avtryck av tegelstenarna.

Det var skönt att sitta här ute i ensamheten och filosofera och nöjd och belåten for jag hem efter ett par timmar. Jag ägnade sedan resten av dagen åt att leka med bilderna och åt att laga fredagsmiddag, som blev stekt lax med kokt potatis och löjromsås. Nu sitter vi och väntar på fredagens Idol.

No comments: