Thursday, November 03, 2016

Om att ställa in

Dagens stora begivenhet var återbesöket efter mitt hjärtflimmer från i julas. Jag var inte orolig för det och det hade jag heller ingen anledning till. Blodtryck var bra. EKG var bra. Ultraljudet avslöjade en förtjockning, inte kring midjan, utan i väggen mellan höger och vänster förmak. För att testa om den var oroväckande gick doktorn och jag tre trappor upp varefter han lyssnade. Hade han hört blåsljud hade det inte varit bra, men han hörde inte ett pip.

Vi var också båda lika andfådda vilket även det var ett gott tecken. Så slutsatsen blev, att jag fortsätter med min medicinering som nu och tar ett EKG varje halvår. Det kan jag leva med. Han hade dock ett dystert besked; Jag bör gå ner i vikt och jag bör börja motionera för att hjärtat skall fortsätta i samma goda kondition som nu.

Han avslutade också med att säga att ett glas vin om dagen inte var några problem, så allt var inte dystert. Speciellt eftersom jag endast dricker vin i samband med att jag besöker mina barn.,,,


Från Karolinska fortsatte jag ut till Täby ty där finns en av landets tre Apple-butiker. Jag är ju i desperat behov av en originalsladd till min iphoneladdare och det fick jag här. Affären var så modern att där inte fanns någon betaldisk. I stället förutsattes man ha en app med vilken man scannade av varorna man köpt och sedan lät betalningen vandra från mitt kort till Apples.


Nästa mål var stugan ty jag ville gärna lyssna igenom de skivor jag köpte igår. Det var ett tunt snäötäcke inne i skogen men inte värre än att jag kunde köra fram med bilen. Men lilla stugan låg där i snön, som den fina karamell den är. Vackert. Jag gjorde lite nytta genom att tömma alla hinkar och ställa dem upp och ner så att de inte skall frostspräckas i vinter. Vi skall också testa om man kan förvara pelargoner i jordkällaren. Där blev aldrig minusgrader förra vintern så kanske... Jag ställde in fem krukor och väntar nu spänt på om de skall klara sig.


Sedan satt jag mig med kaffe och lite gott bröd som jag tröståt efter läkarens dystra kostbesked. Jag spelade igenom mina nya skivor och de var ännu bättre än jag trott. Flera hade jag köpt bara på artistens namn - Frank Sinatra, Doris Day osv - och deras sånger var välkända dängor.

Jag for hem rätt snart igen och satte mig att titta på SVT:s Öppet Arkiv. En fin film om Skåne utifrån Hans Villius perspektiv. Man borde se mer på den kanalen. Sedan lagade jag kvällsmat (falukorv med löksås och potatis) och sedan försjönk vi framför ett naturprogram om hur djupt navigerar.

Vad var det jag ställde in då? Jo, jag har ju tänkt resa ner till Västsverige i helgen för att avnjuta hösten bland släkten. Men nu har hösten övergått i vinter och jag har inte fått tid för däckbyte förrän nästa fredag så jag beslöt mig idag, med sorg i hjärtat, för att ställa in min höstresa.

2 comments:

e said...

Vad roligt! Nu har du goda skäl att börja promenera ordentligt eller kanske gå till simhallen och sträcka ut några längder. Eller varför inte börja cykla? Tänk vad mycket det finns och vad härligt att vara pensionär och ha tid till det!

Se det positivt :) Att försöka jaga litet barnbarn kan förresten också ge träning....

Alf said...

Jo. Jag har flera talböcker jag inte hört och dessa passar bra vid promenader