Thursday, November 10, 2016

I hemmets lugna vrå

Idag har jag hållit mig inne nästan hela dagen. Men inte riktigt. Jag sitter faktiskt och äter frukost ute på balkongen. Visserligen lite svalt, men det är mysigt att sitta där och se ut över nejden.


Långt där borta i väster skulle man kunna se den gamla sophögen på Ekerö, numera slalombacke och, med ännu bättre kikare, Drottningholms slott.


Jag hade dock andra planer än att beundra utsikt denna dag. Min bokhylla skulle tillbaka till det rum, som nu skall bli gästrum/bibliotek. Jag bar in innehållet i hyllplan för hyllplan och släpade sedan in bokhyllan utan större problem. Så här ser det ut i "nya" rummet nu.


Och där hyllan stått det senaste året kunde jag nu ställa upp den gamla fåtölj, där Anna kan slänga sina kläder.


Fast medaljen har även en baksida. Anna har fortfarande ett otal saker i kassar och påsar, men för varje röjning blir de färre. Snart kanske allt har hamnat där det hör hemma - Emmaus och Hagbytippen.


När flytten var klar gjorde jag dagens andra utflykt. Denna gång till affären efter citrusfrukter ty det lyste mig att koka marmelad. Jag gick även förbi bildelsbutiken, men betjänten där skakade på huvudet redan innan jag öppnat munnen och sa att de inte hade några snöskyfflar. Tänk - det var precis det jag hade velat ha.

Jag kokade emellertid min marmelad och den smakade perfekt. Jag bad Anna köpa hem lite rostebröd så vi kunde testa men vi hade planerat ärtsoppa och - på Paulas begäran - pannkakor och då vart vi lite för mätta. Jag får rosta en skiva i morgon. Till elvakaffet.


I morgon får jag hur som helst fara upp till stugan så fort jag fått på dubbdäcken. Där har jag en rejäl snöskyffel och då ska jag väl kunna skotta upp en plats till Paulas bil. Och på SMHI säger de att det blir väderomslag på söndag och att vi kommer att få 10 plusgrader på tisdag. Fast så länge vågar vi kanske inte vänta. Tänk om den rättmätige ägaren av garageplatsen jag snyltar på dyker upp...

PS: Sedan ovanstående text skrivits kände jag efter lite extra och visst hade jag plats för en rostebrödsmacka. Marmeladen smakade perfekt. Precis som dyr engelsk köpemarmelad...

2 comments:

e said...

En lapp med telefonnummer i bilen kanske? Lite hyra för platsen och ägaren kan nog tänka sig att inte gnälla :-)

Alf said...

Lappen ligger där redan. Vi har försökt få reda på ägaren men kommunen lämnar inte ut uppgifter om det. Och platsen har varit tom i snart ett år, så det vore ju synd om han kom just nu .,,