Saturday, August 08, 2015

Mobilberoende

Fredag

När vi åkte in till stan igår förmiddags för att proviantera inför besöket från Norrby på kvällen kom vi att tala om vårt och alla andras hejdlösa bruk/missbruk av våra mobiler. Jag bestämde mig då i all hast för att ta ett vitt dygn. Helt utan att nyttja mobilen. Därför har jag varit borta från 11:00 igår till 11:00 idag. 

Det visade sig vara helt problemfritt för mig, ingen abstinens alls. Däremot trängde omvärlden sig på och jag blev vid ett tillfälle tvungen att svara i telefonen eftersom det var de väntade gästerna som ringde. Jag fick också besvara ett sms från en vän, som jag frågar om råd rörande solpaneler. 

Därutöver inget. Det märktes, när jag tog fram mobilen i förmiddags. 63 aviseringar på Facebook, laddningen fortfarande 56% samt en orolig syster som i ett meddelande undrade om jag fortfarande var bland de levandes skara. 


Vi ägnade alltså gårdagen åt proviantering inför besöket av B-E och hans far på kvällen. Brodern S med fästmö skulle också komma men först till kaffet lite senare. De var tvungna att köpa present till det bröllop alla skulle på i morgon. Det var ett av skälen till att de krupit ut ur sina gryt uppe i nordanlandet för att bege sig ner till det föraktliga 08-området. Ett annat skäl var att B-E ville fly undan sin 40-årsuppvaktning. 


Det gick nu inte helt. Flera hade dykt upp igår och vi uppvaktade med vår kära charkuteriplatta och presenter idag. Jag hade köpt en bok om DNA-analys för släktforskare och Anna tyckte den verkade så vidrigt tråkig att hon köpte en presentförpackning te och kaffe.


Gästerna kom ganska sent, vid tjugo i åtta, men besöket blev mycket lyckat. Vi pratade och åt och B-E sneglade hela tiden i sin bok. När presentköparna senare anslöt hade det börjat bli mörkt och vi fick en mysig kaffestund i stugan som nu var upplyst av stearinljus i våra vackra kronor och ljusstakar.

2 comments:

Eva said...

Förstår din systers undran, även jag funderade när jag en gång noterade på fb att du var inne för 13 tim sen. Samtidigt fanns inte heller gårdagens epistel tillgänglig i morse. Även dotra här förundrades. Gott du är online igen....

Alf said...

Som jag säger: den som inte är on line finns intr