Wednesday, August 12, 2015

Uppsala t.o.r.

Jag har ofta svårt att somna om jag skall upp tidigt eller ut och resa. Idag inträffade båda dessa så det blev inte mycket sömn inatt. Anna öppnade så då kör jag naturligtvis och klockan ringde redan halv sex. Någon timme senare var det dags för resan. Tåg till Uppsala och där museitåg ut mot slätterna i öster. Först ångtåg till Marielund. Här ses loket Thor komma in på spår 10 vid Uppsala C.


Jag slog mig ner i en gammal fin personvagn, som var så här tom och tyst innan den fylldes av något som kan ha varit en kyrklig syförening. Där försvann tystnaden och friden.


Jag gick i stället ut och ställde mig på den öppna plattformen och upplevde min resa så som en tågresa ska upplevas. Med fartvinden i håret, stänk från loket i ansiktet och dunket från skenskarvarna i öronen. 



I Marielund fick man byta till rälsbuss. Den gamla fina gul- och orangefärgade som jag alltid åkte  med till skolan, när jag som liten parvel gick i Vara. Ofta satt jag då längst bak och följde skenornas slingrande bana genom naturen.


Längst ut på linjen, i Faringe 33 km från Uppsala, tömdes tåget och alla skyndade sig till ett lågprisvaruhus i närheten. 


Välsignade varuhus! Nu fick jag åka nästan ensam tillbaka. Så här tomt var det i vagnen när återfärdn anträddes.


Åter i Uppsala vandrade jag iväg till Ofvandahls konditori, vilket jag betraktar som ett måste. Det var långt att gå men värt besväret och jag sjönk behagfullt ner vid ett ensamt bord med mitt wienerbröd och min studentska.


På vägen tilbaka mot stationen och stockholmståget passerade jag Fyrisån och Fyristorg. Jag hade väntat mig en staty av en korvgubbe, men det fanns ingen. 


Väl hemma i storstaden tog jag igen den sömn jag missat i natt och slumrade in ett par timmar innan Anna kom hem från stan där hon och Paula varit och handlat. Vovven var också med.

No comments: