Thursday, August 20, 2015

Surströmmingspremiär

Jag gjorde mig ingen brådska i morse ty kl tio öppnar min frisör och jag har fått det påtalat från flera håll att det är hög tid att klippa mig. Men när det var gjort for jag ut till stugan och tog mig en vilodag. Jag har varit rätt aktiv så nu tog jag det lugnt, målade lite, läste lite och gick runt och projekterade lite inför kommande görslor. Jag hängde upp några köpedruvor i vinrankan och lurade i mina facebookvänner att druvorna var klara. Fast det var kanske inte så lätt att inse att det var en bluff om man inte följt min vinranka noga.


Lunchen blev en repris från igår, matjessill och färskpotatis, men det var inte dagens enda höjdpunkt. I morse hade jag nämligen blivit varse att det är surströmmingspremiär idag och jag vart sugen. Jag frågade Anna och hon ville också ha så vi enades om att dela på en burk ikväll. Det blev lite sent dock för jag hade en extra körövning kl 7. En av de äldste i kören har dött och i morgon skall vi sjunga på hans begravning så  då behövde vi friska upp våra stämmor lite.


Men halv nio kunde vi bänka oss vid köksbordet och avnjuta den första burken av årets surströmming. Den smakade gott och nu är det bara att hoppas att smaken kommer i repris i morgon om jag skulle råka rapa.

No comments: