Saturday, August 01, 2015

En sommardag - bara så där...

Idag vaknade vi till en klarblå himmel. Det kändes ovant. Nu kunde man ju frukta att det skulle bli varmt och bedrövligt men termometern stannade snäll på c:a 20 plusgrader. Fullkomligt idealiskt väder alltså. Som gjort för att vara ute i stugan.


Det var vi också men först stannade vi till vid Plantagen där Anna o Stina var inne och köpte blommor inför hösten. Penséerna som var så fina i våras börjar bli skräpiga och behöver bytas ut. I lådan vid köket satte hon astrar med murgröna i framkant.


I den stora kruka där vi haft liljor (vilka vi nu grävde ner i jorden inför vintern) gjorde hon en snygg installation med med något korgblommigt samt ett dekorativt gräs i bakgrunden. Det blir nog snyggt när det tagit sig.


Medan damerna ägnade sig åt blomplantering var jag ute och plockade blåbär. Jag använde bärplockare för att fortare bli klar och sedan hällde jag ut bären på en skiva. Där trillade jag ner dem i en bunke medan blad och kvistar sorterades åt sidan. Plocka blåbär är tråkigt men samtidigt har jag svårt att låta bli när det finns så otroligt gott om dem som i år. Jag nöjde mig dock med en och en halv liter idag.


Till middag blev det grillad karré med potatismorotstompa och till detta gjorde jag en liten läcker tomatsallad, pyntad med örter från kryddlådan.


Hunden har vi haft hela dagen och hon har det väl fruktansvärt trist här så mot slutet av dagen förbarmade vi oss och tog med henne ut i skogen för att jaga pinnar. Hon blir så otroligt glad och exalterad men viker knappt en tum från oss. Hon är inte så kaxig när vi lämnar stugan. Trodde jag. För när vi skulle gå hem sa jag att nu skulle vovven få bada och menade hemma i dammen.
Jag har märkt det förut och märkte det nu också. Hunden förstår ord. Ordet bada betyder sjön för henne och hon rusade iväg ner mot sjön. Vi blev oroliga att hon skulle skutta ända ner och hoppa i utan att kanske kunna ta sig upp. Det är för brant ner för oss. Till alla lycka hörsammade hon dock våra rop och plötsligt kom hon ångande genom riset bakom oss!


På hemvägen var hon så andfådd och slut att vi trodde hjärtat skulle sprängas och när vi kom tillbaka till stugan badade hon verkligen. Hon la sig i dammen och sörplade i sig mängder av vatten.
Vi for nu hem och där väntade simpla TV4-program men de berör inte mig utan jag gjorde ett nytt smörrebröd. Hackade ägg och ansjovisfiléer. Det blev gott men det hade suttit fint med en lille en till detta.



No comments: