Monday, August 17, 2015

Skolan börjar

Idag har jag haft en så där osannolikt härlig dag - igen. Nere i Lilla Edet har de forna kollegorna tagit emot sina elever men det har inte jag!  Jag for ut med lilla vovven till stugan, sedan jag först lämnat lite överblivna böcker på stadsmissionen. 


Där ute satte jag mig med en kaffe och ännu ett wienerbröd och begrundade min lycka i det vackra, soliga morgonljuset.


Större ting kallade dock på mig. Murning av jordkällare. Jag började med att knacka ut ett hål i ett av lecablocken för ventilationens skull. Sedan blandade jag till bruk och började. 


Jag har aldrig murat förut, men det gick bra och i ett litet nafs hade jag murat upp vår lilla källare.


Nu gäller det bara att vänta på att bruket brinner färdigt så att jag kan putsa utan och sedan kommer den jobbiga biten. Att samla ihop jord till isolering. Men vi tror det kan vara värt allt detta besvär.

   Lunch: ägg, ansjovis, grönsaker

Resten av dagen har jag läst i mina bokfynd igår. Dels ur en bok av P.A. Fogelström med illustrationer till hans stadserie och dels en biografi över Selma Lagerlöf från barndom till först boken. En liten fin och mycket välskriven bok av Jan Verner-Carlsson.

   Skogspromenad med vovve 

Anna ringde efter skolan och sa att hennes skolstart varit bra men att det varit väldigt varmt inne. Hon fick en smärre chock när hon kom ut i solskenet och upptäckte att det blåste svala vindar ute.


Jag och vovven skall bo över själva i stugan i natt och det är nästan det bästa med hela dagen. När skymningen lagt sig skall jag dra upp ström till stugan, ladda min 22-tummare med tågfilmer, som Jimmy hade med från USA och frossa i ånglok. Livet är gott att leva.

No comments: