Friday, March 18, 2016

En händelserik eftermiddag

Jo, på eftermiddagen tog det fart medan förmiddagen huvudsakligen ägnades åt att skjuta upp. Det jag hade framför mig var tvätt av den stora hela sydväggen i köket och även om väggen är enklare än taket så tog det emot. Fram mot elvatiden tog jag mig dock samman, blandade till sodalösningen, tvättade och sköljde och visst var det enklare, men rikligt med vatten innebär söl. Ganska fort blev jag dock klar och tog lunch.


Jag hade kvar en rejäl bit Shepards Pie från igår och inte nog med det. Jag hade även en Guinness, så jag fick en riktigt smaskig måltid i dag också. Nu stod det inte på förrän Anna kom hem för hon slutade tidigt idag och genast blev det lite roligare att jobba. Vi flyttade undan glasskåpet lite till, lade ut maskeringspapper och satte igång.


Anna rollade och jag tog det fina i hörnen med lillpenseln. Lätt som en plätt målade vi väggen och resultatet var bra. Vi satte oss att njuta av vårt verk och när vi märkte hur snabbt den torkade strök vi ett varv till. När även detta lager torkat upptäckte vi att vi använt matt takfärg och den täckte bra, men såg ut nästan som krita. I ett kök skal det vara blankare färg så jag stack iväg till Bromma och köpte en burk halvblank färg, speciellt avsedd för kök. Med den strök jag väggen en sista gång, när jag kom hem och det blev jättebra.


Nu hade det blivit mörkt ute och dags för fredagsmiddag. Jag gjorde en gratäng på torsk och potatismos och precis när den nästan var klar ringde kusin C och berättade att hon suttit på Karolinska hela eftermiddagen med ett av sina flyktingbarn, som hoppat studsmatta och brutit näsan. VI förstod mellan raderna, att hon önskade skjuts hem och det bjöd jag så gärna på. Att sitta trött och ledsen och med ont i näsan på långa sega pendeltåg efter en sådan dag är inte roligt så givetvis erbjöd jag mig att köra ner dem. Det går säkert tre gånger så fort som kommunalt.


När jag kom hem åt vi fiskgratängen och den smakade smaskens. Till efterrätt hade Anna köpt marsipanbröd och wienerbröd. En härlig blandning. Sedan såg vi slutet på Let's dance, som jag slapp till största delen pga min sjukresa. Och nu är det Skavlan där Charlotta Kalla just beskrivit hur man ska bete sig om man möter en björn ute i skogen: "Dra ner byxorna och visa arslet"!

No comments: