Thursday, March 10, 2016

Inställd geocaching

Jag var helt inställd på att ta med mig hunden ut i skogen och börja leta geocacher, när jag vaknade i morse. Jag hade lagt in ett antal cacher i ett närbeläget skogsområde igår kväll men vacklade när jag möttes av en dimma, så kompakt att man knappt såg husen på andra sidan gatan. Jag satt länge i väljet och kväljet om hur jag skulle göra och under den tiden skötte jag lite korrespondens.


När detta var klart bestämde jag mig för att nöja mig med en kort tur ut till stugan. Enligt min erfarenhet är det rätt bökigt att gå ut och dra på jycken på vanlig vägar och hur ska det då inte vara i en okänd skog? Jag hade ju kunnat stanna hemma helt, det hade varit allra bekvämast, men så hade lillasyster M skickat en så läcker bild på utefika igår, att jag också ville ta en fika ute i skogen.


Vi stack alltså ut och tände en liten eld i eldkorgen. Vovven la sig ute i sin hundsäng för första gången i år och hade för säkerhets skull en filt över sig. Själv satte jag kaffepannan på elden för att smälta isen i dess botten. Man diskar aldrig en kaffepanna. Man sköljer bara ur den. När det var gjort fyllde jag den med vatten som kokade upp medan jag malde mitt kaffe på kvarnen.


Kanske är det inbillning men jag tycker att vedeldat kaffe är väldigt gott. Till lunch hade jag köpt mig en ciabatta, som jag delade i två halvor och åt, dels med kassler och dels med Gamle Ole. Det var gott. Men när det här var uppätet for jag hem för jag hade lovat svågern skjuts till Flygbussen kl 4. Dessutom skulle Jimmy hämta jycken vid halv fyra. Det visade att svågern kom först kl fyra och inte skulle åka förrän vid halv sex så jag fick mata honom också. Han fick de rester av gårdagens grynkorv, som blev över igår. Själva åt Anna och jag ärtsoppa med pannkakor och det var om möjligt ännu godare.


Sedan blev det en slö TV-kväll. Jag såg på Antikrundan och spelade med i värderingen med den app jag laddat ner, där jag också försökte värdera. Det gick sämre idag än förra veckan. Och i morgon skall jag göra ett nytt försök att jaga cacher. Det kommer att bli de första i år. Och - viktigast av allt idag - mitt lilla barnbarn har för första gånger legat på rygg och vänt sig själv på mage!

No comments: