Wednesday, March 16, 2016

Snödroppen ute i backarna står

Idag var det klarblå himmel och solsken och jag kände att nu får köket ta paus en dag. Jag ville ut till
stugan och dessutom måste jag städa upp lite till efter påsk då Nils kommer på besök. Nu vet jag att hans smärttröskel vad gäller nedskräpning är ännu högre än min, men jag vill ändå försöka visa upp stället från dess finare sida.


Jag började dock min dag med lite släkttjohejsan och fortsatte idag med att söka efter adliga ätten Papegoja och dess eventuella anknytning till en kär släkting. Jag fann ingen goja idag heller men upptäckte däremot att det i lördags var 227-årsminne av den tragiska händelse då B:s farfars mormors farfar föll av sin häst och slogs till döds mot en sten. Hade man vetat vilken sten så hade det varit en lämplig plats att placera en geocache på.


Alltnog. När vi kom ut till stugan, vovven och jag, började jag genast plocka och städa och ganska snart var det riktigt visligt. Jag inskränkte påskpyntandet till att lägga på en gul duk på ovala bordet samt en påskbonad inne i storstugan. Sedan tände jag en eld i eldkorgen och gjorde i ordning min lunch. En mycket bisarr blandning av surdegsbröd, brieost, gamle Ola och chorizzo. Nedsköljt med påskmust. Det blev gott.


Resten av dagen ägnade jag mig åt en liten skogspromenad med vovven, där jag testade hennes långa lina. Den var bra för hon upplevde sig nog som fri men sprang ändå inte så långt bort att linan sträcktes fullt ut en enda gång. Jag ägnade mig också åt att lyssna på skogens sus och fåglarnas kvitter ända tills jag tog tag i mina penslar och testade en målning av Magnisa lilla torp som det en gång såg ut nere i Myra.


Jag testade med att dränka in papperet i vatten och att sedan måla vått i vått utan att låta färgerna torka mellan varven. Det blev väldigt flytande men när jag ser fotot av bilden så blev det inte så tokigt ändå. Det här får dock ses som en förtudie. Jag skall  göra en riktigare bild på riktigt akvarellpapper så småningom.


Jag skulle hämta Anna efter hennes kör, men Paula gjorde det i stället eftersom hon skulle bo här i natt. Då for jag direkt hem och gjorde i ordning kvällsmat - kokt potatis med gravlax. Idag upptäckte jag att även vi fått snödroppar i vår backe. De är alltid lite senare eftersom de växer i norrläge men de är så välkomna när de kommer.


No comments: