Sunday, March 20, 2016

Vårdagjämning

Resan upp gick väldigt bra den här gången. Vi hade trevligt ressällskap och dessutom sov jag ovanligt bra. Flera timmar. Vi kom också fram i tid. Lite väl god, för tåget stannade i Murjek tio minuter för tidigt. Nu när vår vanlige chaufför lagt näsan i vädret så fick vi gå hem och då var det tur att vi köpt broddar. 



Det ät vårdagjämning idag och även om det alltså inte märktes på snön och isen så syntes det ljuset som var väldigt vårlikt. Jag tog en bild över torget i morgonsolen, och den bilden lade jag ut på murjekgruppens Facebooksida där den belönades med sedvanlig uppskattning. 


Det var rena isgatan när vi fortsatte hemåt och trots broddarna kändes det lite osäkert att gå. Man vet inte hur mycket man vågar lita på de där dubbarna. Men det kunde vi tydligen för vi har inte drattat på arslet en enda gång. Fast jag har inte gått så mycket. Mest ute på gårdsplanen medan Anna och Kicki tog en längre promenad.


Jag var dock inte oaktiv för det utan passade på att skotta en gång genom den djupa snön in till vår eldplats, det vamla cementröret. Det var tungt för skaren var så hård att man nästan kunde gått fram till röret uppe på den. 


Det gjorde vi nu inte utan jag skottade rent runt eldstaden och bar sedan dit lite ved och ett liggunderlag. Det gick nämligen också mycket bra att sitta på skaren och med skumplast under var det riktigt behgaligt. 


Jonny kom strax efter det att damerna gett sig av och vi satt och ägnade oss åt "snillen spekulerar" en stund innan våra kvinnor kom tillbaka och vi alla gick in och fikade. Det var dagens första gäster och de stannade ett par timmar men nu hade också en andra omgång anmält sig. 


Annas kusin Håkan kom med hustru och äldsta dotter. Frun fyller snart 51 men vi hade upptäckt att vi glömt hennes 50-årsdag så det var den de kom hit för. Det fanns nämligen en liten present att uppvakta med här. Hals- och armband i silver, vilka uppskattades mycket. 


Även dessa stannade ett par trevliga timmar och sedan kom Jonny åter. Han hade nämligen fyllt på gas i en stormtändare åt mig och nu ville han lämna den. Det tog bara en timme och sedan var vi mogna för middag. Pannbiff med lök och potatis. Mycket gott. 


Sist tittade vi alla på omgång tre i Mästarnas Mästare och stackars svärmor missade därmed finalen i Farmen. Den går nog i repris skulle jag tro. Vad gäller barnbarnet så har vi idag fått bekräftat att avföringen inte ändrat karaktär trots övergången till palsternackssmittad mjölk. Det låter betryggande. Barnbarnet ha även haft godheten att ringa och prata i bild idag och det är alltid lika roligt.

No comments: