Sunday, March 27, 2016

Hem igen!

Några hastiga rader, nedtecknade i kupé nr 7, vagn 14 och nattåg 93 på dess väg mot Stockholm, påskdagen i herrans år 2016 efter vår frälsare, herre Jesu kristi födelse.

Sista dagen i lappmarken och eftersom tåget inte gick förrän halv nio kändes detta också som en heldag. Vi tog oss en promenad efter frukost. De andra i en timme medan jag nöjde mig med min halvtimme. Den tid jag inte gick satt jag och mös vid en liten eld intill skidstugan.


De andra anslöt och mös även de en stund innan vi gick hem. Där hade svärmor bakat våfflor.




Efter sedvanlig middagsvila traskade jag bort till den kommunala bastun och lögade mig i glada gubbars sällskap, däri även en öl ingick. Hemkommen efter tvagningen bjöds det älgkött till söndagsmiddag och det var gott.


Tåget var lite sent och vi kom inte iväg förrän kvart i nio men redan i Boden var vi i tid. Nu, sedan vi passerat Älvsbyn har alla lagt sig, tysta och snälla, men i grannkupén sitter ett gång feta skånska grävmaskinister....

Måste dock avsluta med det glada beskedet att Lilla E idag ätit sin första måltid med sked. Upplevelsen var storartad för det lilla livet. 

No comments: