Saturday, March 26, 2016

Första tanden

Idag nåddes jag av budskapet att mitt lilla barnbarn fått sin första tand. Hon kan därmed börja skönja ett slut på palsternacksdieten och, i slutet av tunneln, ana hur konturerna av wienerschnitzl och pommes frites materialiseras. Framtiden ter sig ljus för lilla e.


Här har vi idag upplevt vår sista hela dag och precis som övriga dagar denna vecka har den förlöpt i stillhet och vackert väder. Efter en lugn morgon och ganska sen påskfrukost for vi ungdomar ner till Vuollerim och handlade och sedan parkerade vi oss vid eldplatsen i trädgården där vi matade en liten fin eld under en stor del av eftermiddagen. 


Till lunch bar svärmor ut korvskivor och rimmat fläsk, som grillades på halster och spett till angenäm styrka och smak. Efter en stund dök Kicki upp och ville ha med sig oss på promenad men först kokade vi kaffe. Jag åtog mig sedan att passa elden så att den inte spred sig medan damerna traskade iväg. 


Men det vart afton och efter middagen kom Anders att falla helt för en hemsida, som jag brukar besöka - Lantmäteriverkets historiska kartor. Vi fann en karta från början av 1900-talet där ett förslag till stadsplan för byn fanns. Vi satt länge och bläddrade i akterna och det gladde mig att han fick se en sida med lite innehåll. 



Innehåll saknades däremot i kvällens stora TV-underhållning - Gladiatorerna. Programmet som riktar sig till långtidssjukskrivna och förståndshandikappade, som Johan Wester uttryckte saken i Hipp hipp. Anna och jag gick i stället bort till den kära grillkåtan där Jonny o Kicki redan var. Hon hade med sig en flaska Nyköpingsbrännvin, Sveriges svar på Greklands ouzo, och vi satt där i lugn och ro och pokulerade ett par timmar medan elden sakta falnade och dog.  


Och i natt ska vi gå upp klockan tre och vrida fram klockan en timme....

No comments: