Thursday, March 31, 2016

Släng aldrig mat!

Idag var det en sådan dag då Anna hade öppning så jag körde henne till skolan och sedan hem igen där jag sov färdigt en timme till. Eller två. Men efter det gjorde jag en ny och lite större våffelsmet. Det var ju nämligen så att halva sprayflaskan med vispgrädde blev kvar, när Nils och jag åt våfflor i förgår. Det är synd att mat förstörs så jag fick  alltså offra mig och baka en omgång våfflor till.


Innan jag kom så långt hade jag dock varit vid mitt däckhotell och bokat tid för däckbyte. Vi behöver köpa nya sommardäck så detta behövde jag beställa i förväg. Men sedan bar det raka vägen till stugan och där dukade jag fram för årets första utefika. Det var dock lite väl hurtigt så jag flyttade in till favoritplatsen med min kopp.


Där sate jag mig att bläddra i gula pärmen. En pärm där skrivmaskinsarken från Nossebro finns samlade. Mamma hade i många år en skrivmaskin stående i köket och där skrev hon, men även gäster och familjemedlemmar, ner sina tankar och berättelser allt eftersom de dök upp. Det är ett fantastiskt material som gör att jag som läsare kan återuppleva minnen av min mor på ett högst konkret sätt. Här finns stort och smått samlat. Ibland har besökande skrivit in kommentarer, som får mig att skratta högt.


Idag noterade jag att någon, troligen kära lillasyster M, noterat med blyerts på ett ark "Uttaget ur maskinen 080929". Det var samma dag som mor dog och detta var alltså det sista ark hon skrev. Det rymmer inget som antyder att hon visste vad som väntade. Men det gjorde hon säkert...


För att lätta upp stämningen gick jag nu ut och gjorde eld i eldkorgen, dukade fram smet, grädde, sylt och allt annat, som behövs för ett lyckat våffelbak. Resultatet blev underbart och idag behövde jag banne mig inte räkna hjärtan. Halvt om halvt fördärvad satte jag mig att läsa lite i pärmen igen innan jag for hem.


När Anna sedan kom var vi duktiga och gick ut på promenad med vovven. Denna slutade vid biltvättstationen där Paula mötte upp efter en stund. Hon behövde tvätta bilen och jag skulle visa henne hur det fungerar. Det gick bra men en och annan undrade nog vad det var för en gubbe som stod med armarna i kors medan en ung, söt tjej slet och tvättade sin bil.


Sist satt vi hemma och tittade på Antikrundan där jag lyckades riktigt bra med värderingarna idag.

1 comment:

Anonymous said...

Jo, der ser ut att vara jag, som skrivit på pappret. Det var en sista sommar, som heter duga. Fint sällskap, trevliga resor och utflykter och så både Jonas och körsbär i Remmene.
/SysM