Sunday, April 03, 2016

En munter vårbäck!

Söndagen vart en riktig aktivitetsdag. Det började redan halv tio då vi var sex gubbar från Sundbybergs manskör, som samlades i Nacka Forums kyrka för att träna med en blandad kör från Nacka inför den gudstjänst vi skulle delta i klockan elva. Övningen gick så där och framträdandet kunde väl ha varit bättre också, men publiken föreföll nöjd. Den var dock fåtalig. Tretton personer att jämföra med sexton i kören.


I ett moment under gudstjänsten sa prästen, att efter den här barnpsalmen är det fritt fram, att gå fram och tända ett ljus till ett barn. Jag hade ett hastigt samtal med mig själv huruvida jag skulle delta i en sådan där kyrklig ceremoni, men så tänkte jag att lilla e allt är värd ett ljus, även om det råkar vara i en kyrka så jag traskade fram och satte ett ensamt ljus längst fram i ringen. Och vart riktigt rörd när jag väl gjort det.


Direkt efter kyrkan for jag iväg till grabbarna grus, där äldsta gossen nyss fyllt år och det skulle vara kalas. Av värsta sorten. Lägenheten fylldes av stora och små människor och alla pratade i rent hälsovådliga decibellnivåer. Känslighet för ljud är väl ett ålderssymptom, men det var underbart att komma ut i friska luften och höra fåglarna kvittra. Det måste dock noteras att värdinnan gjort sitt bästa, bakat fina kakor och verkade uppriktigt glad över att vi kom. Vi kunde nämligen sticka tidigt eftersom Paula skulle på fotboll (AIK-Sundsvall) och vi själva skulle iväg till stugan och sätta på vatten. Ett skäl som gränsade till svep-dito.


Vi var själva där ute och hade alltså ingen som kunde kolla om vattnet kom upp till kranarna, när vi fyllt pumpen och satt på den. Den reagerade dock precis som den skulle när vi utan större besvär fått igång den så vi steg upp och öppnade dörren till pumphuset - med bävan. Där stod tryckmätaren nästan uppe på 4! Perfekt och en stor lättnad.


Vi kunde nu börja med vårstädningen och Anna började med att rensa i våran bäck, där höstlöv samlats och snart porlade vattnet friskt och glatt ner mot dammen. Hon fortsatte sopa upp fågelfrön och kratta bort visset gräs medan jag gjorde i ordning en eld så att vi kunde grilla korv till kvällsmat.


Jag passade också på att montera den nya uggla vi fick av svågern i påskpresent och den prydde verkligen sin plats på taket. Jag tror det kan vara rätt kul att ge en present. när man ser att mottagaren tar så väl hand om den som vi gjort.

Till min stora smärta och sorg spelade AIK oavgjort och fick en poäng, medan Elfsborg fick stryk...

1 comment:

e said...

Liten ε tackar för ljuset