Wednesday, April 27, 2016

Jag är lapp men jag har inga renar!

Det kan inte hjälpas. När resultaten från min DNA-testning börjar strömma in så får annat och kanske viktigare stå åt sidan. Det finns dock inte SÅ mycket jag kan göra i köket nu mer än att bättra på ett par små fläckar, som jag sparat. Det gjorde jag också. Drog fram frys och kyl så att jag kunde måla taket där dessa stått. Jag passade på att dammsuga och skura golvet under vitvarorna också. Det behövdes.


Men sedan har jag suttit och nördat ner mig i de data, som strömmar över mig från Family Tree DNA, det företag, som gjort min DNA-analys. Första intrycket är att man får veta alldeles för mycket och alldeles för svårbegripliga saker, men när man sätter sig och går igenom så klarnar en del saker. Dessutom blir mina testresultat tillgängliga för andra, som testat sig och redan har ett par, mycket avlägsna släktingar hört av sig med mail.

En kvinna skrev och berättade att jag har matchningar, som det heter när man är släkt med någon, med båda hennes föräldrar. Det var märkligt för modern härstammar från Öckerö och de andra öarna i Göteborgs skärgård och där har jag aldrig stött på några förfäder. Ännu märkligare är matchningen med hennes far för han härstammar, så långt bak man känner till det, från Tornedalen och Haparanda.

Kvinnan som skrev förklarade, att det nog inte är så stor idé att jag försöker finna ut HUR vi är släkt för när det gäller mamman kan det ligga 5-600 år bakåt och släktskapet med pappan kan mycket väl vara 3-4000 år. Lite mindre märkligt blev släktskapet med pappan när det nu visar sig att jag tillhör haplogruppen U5b1b1.

En karta som visar hur vi rört oss sedan
vi lämnade vår urmoder i östafrika

Det innebär att jag på den raka mödernelinjen härstammar från en kvinna som levde i södra Europa eller norra Afrika för 25-30 000 år sedan. Hon i sin tur kom från västra Asien för c:a 50 000 år sedan. Spanjorskans folk vandrade sedan norrut när inlandsisen drog sig undan och via en sväng in i Ryssland och Finland kom de att bli bland de första människorna som kom in i landet när isen smälte undan. Detta har varit lite kontroversiellt ty det visar sig att hälften av alla samer också tillhör den här haplogruppen och därmed är urbefolkning i landet. Och fortfarande är vi vanligast i norra Sverige.


På kartan ovan visas var vi har de flesta matchningar bland sådana som testat sig och där ser man en väldigt kraftig dominans för Finland. Att det saknas matchningar i Lappland beror på att inga samer brytt sig om att betala för ett DNA-test.

Att vara just U5b1b1 är för övrigt en riktig vinstlott i andra avseenden. Karin Bojs är nämligen också U5b1b1 och hennes bok, som handlar om hennes förfäder i Europa under 54000 år, vann Augustpriset för bästa faktabok i fjol. Jag fick boken i julklapp av svärmor nu senast och har redan läst den men nu måste jag läsa den igen.

PS. Kung James III av Skottland var en U5b och härstammade därmed också från den där kvinnan nere i Spanien. Så vi har kanske lite kungligt blod i våra ådror....

No comments: