Thursday, April 28, 2016

Här kommer det en viking och ingen liten pludde budde butt

Idag kom så den sista delen utav DNA testet, nämligen den som visar varifrån jag härstammar på fars linje. Det blev ingen större överraskning för jag tillhör gruppen I-M253, som är en av de vanligaste haplogrupperna i Sverige.

I uppstår i sydöstra Europa för cirka 30.000 år sedan när det fortfarande var is i övriga Europa. Varianten I-M253 uppstod sedan för ca 15.000 år sedan i Frankrike och därifrån har det spridits upp genom Europa mot Storbritannien och Norden. Man brukar säga att den följer det område där vikingarna härjade så kanske var det vikingarna som tog med sig franska gener upp mot Norden och på så sätt spred gruppen.


En rekonstruktion av Birger Jarl utifrån
hans kranium. Ser ni några likheter?
Jag hade mängder av matchningar men när jag tittade närmare på dem så visade det sig att de flesta är släkt inom en period på cirka 1000 år så det är inte så stor idé att leta efter dem i kyrkböckerna. En kändis fanns dock med i min grupp upptäckte jag och det var ingen mindre än Birger Jarl. Han och jag har en gemensam urfader någonstans och det smäller nästan ännu högre än Magnus Gabriel. Nöjd med detta for jag nu ut mot stugan och förberedde mig på ett härligt dygn eftersom jag skall sova i stugan inatt.


Här har jag nu haft en skön dag och inte gjort särskilt många knop. Jag satte dock upp de solcellslampor vi köpte i söndags och nu när det har blivit mörkt så märker jag att de lyser väldigt starkt. Det ser lovande ut inför sommaren.


Till lunch valde jag en favorit i repris - hel och halv special, precis som igår. Därtill en aldrig så liten pärla.


Jag ägnade sedan mycket tid åt att få eld i en stock, som jag borrat två hål i. Till slut brann det så pass bra att jag kunde koka kaffe. Och inte nog med det. När elden tagit sig ordentligt blev det en urgröpning i stocken där det glödde kraftigt. Där kunde jag stoppa ner en marinerad karrékotlett, som grillades snabbt och lätt på nolltid.



Till den tog jag en bit bröd, lite ost och ett glas vin och kände mig mycket belåten med livet. Nu är det så pass mörkt att jag funderar på att gå in i storstugan och hålla sällskap med vovven och titta på lite filmer som jag har liggande - Ånglok från sextiotalet del 1 och del 2. Två höjdarrullar som jag inte har sett på länge.



Ja livet är gott här ute stugan och som det inte vore nog med det så vinner Elfsborg mot Djurgården i kväll. Vad mer kan man begära? Ja, det skulle vara en revansch mot AIK i så fall...

1 comment:

Unknown said...

Elfsborg vann mot Djurgården med 3-0 och ännu bättre var kanske att AIK förlorade med 2-1 i Helsingborg. Lite rättvisa skipad efter AIK:s orättfärdiga vinst i måndags.