Saturday, April 30, 2016

Sköna maj...

Idag skulle det ske. Vi skulle köpa laminatgolvet, som vi bestämt oss för. Det finns hemma hos Grabbarna Grus och vi tror att det skulle passa perfekt i vårt kök. Vi skulle även handla mat till vår gäst ikväll. Innan vi begav oss ut på detta såg vi dock lite på kungens födelsedagsfirande. Stackars Carl Gustaf, som måste genomlida en massa trista präster så fort det händer något i familjen. In för TV-kameror som noterar varenda nysning.


Jag ägnade mig också åt lite trädgårdsarbete. För många år sedan, medan mor fortfarande levde, plockade jag fröer av hennes stockrosor, som stod bakom garaget. Jag tycker stockrosor är fina och ville gärna ha dem växande vid stugan. Fröna har varit försvunna sedan dess men för ett tag sedan, när vi började röja i köket, fann jag dem och satte dem i jord. Och se, de tog sig alldeles väldigt och idag satte jag ut småplantorna i lite större krukor, som Anna gjort av tidningspapper. Vem vet, kanske får vi stockrosor kring stugan i sommar.


Efter detta begav vi oss bort mot Bromma där det finns byggvaruhus och matbutik på samma tomt. Vi hittade vårt golv, men det var lite onödigt dyrt. Vi visste att i en konkurrerande butik finns nästan exakt samma golv till betydligt lägre pris. Fast ute i Barkarby. Mitt i allt detta insåg Anna plötsligt, att hon hade en kvarglömd vante, som eventuellt skulle finnas på tunnelbanans hittegods. Så vi handlade vår mat och for sedan in till stan och hittegodset.


Vanten fanns inte där - ännu - så vi åkte hem för nu hade klockan blivit så mycket att jag snart skulle iväg till min sångkör. Golvköpet får anstå till i morgon. I stället tog vi oss en lätt lunch och började sedan göra i ordning för kvällens lilla bjudning där vi skulle servera några smörrebröd. Anna gjorde färdigt dem medan jag stack iväg och övade. Övningen gick bra och innan vi for bjöds vi på kaffe och ett glas punch för att klara struparna.


Första körframträdandet hade vi klockan sju i Spånga och det gick bra. Vi fortsatte sedan till Duvbo och nästa föreställning. Där blev vi störda av att en vaktparad med trummor kom mitt i alltihop och eskorterade fackelbärare, som skulle tända brasan. Den brasan bestod nog mest av färskt trädgårdsavfall för elden hade väldigt svårt att ta sig. Men det struntade vi i för Anna och vår vän I var där och vi for nu hem och åt smörrebröd och umgicks i lugn och ro. Skönt att vara nykter på första maj.

1 comment:

Anonymous said...

Anna verkar ha otur med sina vantar! Det var ju inte länge sen du letade efter en. Och lilla E:s vante också! Hmm, det där med vantar verkar vara svårt. ;-)
/sysM