Saturday, April 16, 2016

Lilla E i Högdalen

Det blir mycket så att när man har ett litet spädbarn på besök i huset, så koncentreras all verksamhet kring sagda barn. Redan i morse så blev lilla E inburen till oss av sin goda moder och sedan satt barnet och umgicks med oss, glatt dreglande. Efter sedvanlig frukost gjorde vi oss alla i ordning för dagens första evenemang. Vi skulle till Solna C och Clas Ohlson, där jag ville köpa en glasskärare, Erika en nattlampa och Anna lite mat.


På hemvägen handlade även jag mat. Erika och jag får ju äta som vanligt och ikväll skulle det bli skaldjurssallad. Erika gick hem före oss andra för att ge barnet sin elva-mat och sedan sövde vi henne. Inte alltför länge dock ty hon var inte riktigt inställd på någon längre sovstund. Det är inte lätt att koppla av när det är så mycket nytt omkring en liten människa.



Så hon fick vara så vaken det nu gick tills det var dags för nästa evenemang. En uppvisning hemma hos Gabbies. Vi antog att de gärna ville träffa mitt barnbarn och de hade ingen chans att värja sig mot besöket heller ty jag hade bjudit in mig själv. Vi trodde att det skulle kunna bli ett något besvärligt besök pga trötthet hos huvudpersonen.


Men se. Hon somnade nästan till lite i bilen och när vi kom fram och kom in hos familjen, visade hon upp sig i sin allra gladaste sinnesstämning under hela besöket. Hon smälte hjärtan så det stod härliga till och vandrade från famn till famn tills hon slutligen la sig på sin filt på golvet och demonstrerade rullning hit och rullning dit.


Till slut började dock humöret svikta något och vi for hem och gjorde i ordning mat. Först till oss själva - en läcker skaldjurssallad och sedan till henne - en läcker mjölkersättning. Innan hon fick den hade hon dock fått säga god natt till pappa via Facetime och det är en stor upplevelse för henne. Hon försöker nästan peta in fingrarna i bildskärmen för att få kontakt med far.


Men nu är klockan redan nio, vi ser en ståuppkomiker prata om sin utvecklingsstörde son i TV, barnet sover och jag har skrivit in dagens text.

No comments: