Tuesday, April 05, 2016

Kaoset fullbordat

Anna började inte förrän tio idag men likafullt var vi uppe och åt frukost redan vid halv sju. Jag ville nämligen komma iväg till lackeringsfirman idag och det var smidigast om vi båda hjälptes åt med att lasta in luckor och lådor i bilen. Men allt gick bra och vid halv nio for jag iväg och lämnade av mitt lass på Brännkyrkagatan på söders höjder.

Sedan bar det av raka vägen ut till stugan där jag ville ta lite egentid, dricka en kopp kaffe och måla lite på min nya bild. Jag gjorde allt detta ty jag kom på att jag glömt lämna bakbordet och det ska ju också lackas, så smalt det än är. När jag gjort det och skulle åka från Söder drabbades jag av ett både ekonomiskt och politiskt dilemma.

För att komma från den gata där jag befann mig var jag antingen tvungen att åka en väg som slutade i enbart bussfil eller köra en bit på Hornsgatan där det är förbud mot dubbdäck. Några klorofylltomtar på Söder har fått för sig att de får damm i sina hipsterskägg av att bilar med dubbar river upp partiklar i luften och gjort hela Hornsgatan till förbjudet område för mig.

Igår, när jag först besökte lackeringsfirman, hade jag ändå kört Hornsgatan och det gick bra och i morse körde jag genom bussfilen för att komma ut på Västerbron,. men man vet ju inte hur länge turen håller i sig och vilket som skulle bli högst böter. Men jag kom på att om jag gjorde en gigantisk sväng och for halva Ringvägen och sedan hela Götgatan så skulle jag kunna undgå att bryta på mot några trafikregler. Men vilka mängder av partiklar, som skulle samlas över Söder. För att riktigt säkerställa detta bromsade jag kraftigt flera gånger men förgäves. Vägen var nämligen regnvåt och det enda jag åstadkom var stänk på min nytvättade bil :-(

Resten av eftermiddagen tillbringade jag med att återhämta mig efter förmiddagens alla äventyr och vid halvsjutiden drog jag mig iväg mot kören där vi nu börjar öva på valborgssångerna. Det är bara fyra veckor kvar...

No comments: