Monday, April 25, 2016

Orättvist matchresultat!!!

Dagen har ägnats fotboll, vilket den som känner mig kan finna förvånande. Men vad gör man inte när det gamla favoritlaget Elfsborg kommer till stan tillsammans med två kära kusiner. Jo, man följer med till Friends arena och går på allsvensk fotboll.


Senast det begav sig var hösten 1967 då jag gick till Ullevi på en match mellan Elfsborg och ÖIS. Jag fann dock detta så trist att jag gick efter första halvlek. Det var det ingen risk att man gjorde idag ty det har hänt mycket med fotboll sedan sist. Fart och fläkt och underhållning hela tiden gjorde kvällen till en fest. Att sedan ha sällskap på de glest besatta läktarna gjorde inte saken sämre.



Dock var det trist att Elfsborg ännu en gång förlorade men det var huvudsakligen ren otur denna gång. AIK:s båda mål var rena turskott och Elfsborg hade flera saftiga chanser, som de inte hade turen att få in mellan stolparna. Vi får hoppas att det vänder för vårt lag snart. Vända fick också vår busschaufför göra på hemvägen. Han lyckades trassla sig in på en väg som håller på att byggas om och till slut fick han, med hjälpa av vänliga passagerare backa och vända sin buss innan han nådde målet. Men ingen skällde på honom och det gladde.



Dagen idag började tidigt. Jag var uppe med tuppen och kokade de fläskläggar jag köpt igår och lagom tills de var klara for jag fram till stationen och mötte kusinerna, vars tåg kom in på minuten. Vi for raka vägen hem och fikade i de gamla fina kaffekoppar, vi upptäckte på översta hyllan igår. Det var länge sedan de användes.


Snart fortsatte ätandet med fläsklägg och rotmos enligt Per Morbergs recept. Det var gott och mättande och vi försjönk nu i samfällt paltkoma innan vi drog oss iväg bort mot arenan och matchen. Att det gick dåligt var ju lite trist, men samtidigt är det kul att få besök och vi bär förlusten som tre äldre män.

1 comment:

Unknown said...

Tre äldre män som fortfarande köper gröna bananer.