Sunday, May 29, 2016

Gnissel i maskineriet

Det var inte lätt att sova hela natten. Halv tre vaknade jag pigg och nyter och kunde inte somna om, så jag gick upp och fortsatte sortera bilder från resan. Halv sex började jag bli lite mosig och hur det var så vaknade jag sedan inte förrän vid tio då Anna ruskade liv i mig. Hög tid att gå upp och utfodra lillasyster, som skulle med tåget tjugo över ett.

Dock ville hon träffa storasyster E, som är på mässa i stan som vanligt. Denna gång på Djurgården. Inga problem, det skulle vi fint hinna med innan tåget gick. Bara att ta bilen ... Trodde vi ja. Det var nu det vart gnissel i maskineriet. Eller snarare knatter. Bilen gav ifrån sig en trött suck, när jag vred om startnyckeln och vid nästa försök kom knattret. Det lät som rena kulsprutan. Växellådan har pajat trodde vi...

Det är nu det är tur att det finns internet. Anna skrev in "Det låter som en kulspruta när man försöker starta sin Volvo" på Google och vips kom det upp massor av tips från folk som varit med om precis samma sak. Det var nog inte växellådan. Snarare batteriet, som laddat ur och inte orkade dra runt startmotorn. Jag hade haft i mobilladdaren under två veckor. och det kanske hade varit för mycket för den lille röe.

Hur som helst hade vi inte tid med det nu. Martina skulle till tåget och dessförinnan till Djurgården, men allt hanns med ty det var sådan tur att vi hade Paulas bil just denna helg. Hon har varit på konsert i Göteborg och lämnat sin bil i Annas vård. Den kom väl till pass nu. Martina fick säga hej till storasyster och vi lämnade henne på Centralen i god tid.


Vi for nu ut till stugan, vilket alltid är lika spännande, när man varit borta en längre period. Allt var lugnt där men trädgårdsarbetet eftersatt. Sådant roar Anna och hon satte genast igång, medan jag, förebärande jet-lag, tog det lite lugnt med spadar och hackor. Hon började med att återplantera de växter jag flyttade ut från rabatten i höstas.

Allt var sig likt i stugan!

Sedan for vi till en blomsterbutik och köpte pelargoner och kryddväxter, som vi sedan for tillbaka och planterade. Jag satte faktiskt ner kryddväxterna men fortsatte sedan med maten som blev korv med Cole Slaw. När vi ätit och Anna var klar med sitt for vi hemåt ty jag var mycket spänd på hur det skulle gå med bilen. Vi hade nämligen fått tips av broder I om att testa med startkablar.

Ett Norwegianplan har varit nere och vänt vid stugan innan landning.
Kanske det vi kom med igår. Det såg stort ut...

Vi gjorde så och undret inträffade. Bilen gick igång direkt. Nu fick den inte stanna så jag tog en ordentlig tur ut på Essingeleden och ner genom söderlänken. Där fick jag telefon om att Paula och Emma var att vänta hem från Göteborg vid Gullmarsplan och att de önskade skjuts. Även detta löste jag utan att stanna bilen och sedan var det bara att köra hem damerna, var och en till sitt.

Och nu sitter jag och hoppas att det är snart är läggdags för huvudet är tröttare än det brukar vara vid tiotiden. Det skall bli spännande att se om bilen startar i morgon bitti. Den var lite tveksam när jag testade den i kväll, en stund efter det att jag parkerat...

No comments: