Friday, May 06, 2016

I slottsmiljö

Anna hade planerat ett besök vid Mall of Scandinavia som dagens huvudpunkt men av någon anledning kom vi på att först besöka Sigtuna, den tusenåriga staden vid mälarviken. Anledningen var de små handsnidade och handmålade djurfigurer med en fjäderpropeller i bak, som en liten thailändska står och säljer på samma ställe där varje år.


Anna är svårt förtjust i dem men även jag tycker de är fina där de hänger i rönnen vid vår bäck och propellrarna blåser i sommarvinden. Vi har redan ganska många och fler blev det idag, men även Kicki föll för de små djuren och köpte sig några.



Vi fortsatte nu vår promenad på den tusenåriga Stora Gatan där frestande små butiker ligger rad i rad. Anna och Kicki var inne i flera av dem och de störde inte Jonny och mig ty det stod gubbänkar uppställda på solsidan av gatan och där bidade vi vår tid i lugn och ro.


Vi flanerade hela gatan fram och tillbaka och det skapade ett sug efter mat och vi fortsatte då vår färd till Wenngarns slott i närheten. Där visste vi att det fanns servering sedan tidigare besök och det gjorde det idag också. Men det hade fler upptäckt. Faktiskt väldigt många utom personalen, som var väldigt underbemannad. Två kockar lagade pizzor och hamburgare och en stackars servitör tog betalt, bar ut mat till väntande gäster och plockade in tallrikar. Allt med samma glada min.



Vi fick nog vänta en timme på att beställa och sedan en halvtimme på att få våra pizzor. Men vi var vid gott mod och maten var så god att den nästan var värd att vänta på så länge. Vi avslutade vårt slottsbesök med en vandring på Wenngarns slott, det slott där min "släkting" Magnus Gabriel dog en gång i tiden.




Sedan vi tagit oss en kaffe ute på baksidan med utsikt över hela den magnifika barockträdgården for vi in mot stan och nu gick inte MoS att undvika. Jag slapp dock undan eftersom jag for ut till stugan och hämtade lite nötkött, som vi glömde i kylskåpet igår. Jag hann även med en stilla kopp kaffe och den tog jag ute på bryggan eftersom det var lite för varmt inne i verandan.


Sedan jag hämtat våra gäster i gallerian for vi hem och försjönk i soffan framför TV  och det känns behagligt lugnt efter en lång dag till fots.

No comments: