Sunday, May 22, 2016

Ut i skogen ska vi gå ...

Skogarna med de jättelika sequoiaträden är ett annat Måste när man besöker Californien och idag skulle det bli av. Efter en lugn morgon, blott avbruten av min utflykt till mataffären för att köpa bröd, drog vi oss vid middagstid ut mot Golden Gatebron och vidare ner till Sausolito, San Franciscos svar på Djursholm och Saltsjöbaden.

Från Sausolito kan man ta matarbussar upp till Muir Woods, där träden växer och med buss kommer man betydligt närmare porten till skogen än med egen bil.

Det var dock en ganska lång resväg så innan vi försvann ut tog vi en enkel fika vid informationscentret. Kaffe och scones är alltid gott.

Det första vi såg när vi gick över bron, som ledde in till de tillåtna stigarna var två stiliga hjortar nete i bäckavinen. De lät sig gärna fotograferas.

Sedan fick vi en härlig vandring i den storslagna skogen. Där var mycket folk men alla tycktes gripna av det storslagna i naturen och gick sakta fram i tyst förundran.

Stigen var överallt omgärdad av staket, som man inte fick gå över men vid ett par ställen var det tillåtet att gå in i träd, som blivit ihåliga av ålder.

Efter ett par timmar uppe i Muir var vi tillbaka i Sausolito och nu kändes det bra med mat. Anders, med säker blick för bra restauranger ledde oss till fiskekrogen The Trident från vilken vi kunde se hela San Francisco på andra sidan bukten.

Vi hade tur och fick bord där vi kunde se hela stan. Här sitter vi och väljer i menyn.

Det slutade med ostron som förrätt och fish and chips som huvudrätt. Vi fick så mycket att inte ens jag orkade äta upp allt utan fick ta med mat hem i paket. Ett system som är väldigt välutvecklat här.

Mätta och belåtna drog vi oss sedan hemåt till en väntande TV-soffa. Men innan vi kom fram till bilparkeringen hann jag uppfatta att en butik på huvdgatan redan börjat med julskyltningen ...

1 comment:

Alve said...

Sequoiaträden behöver du inte åka så långt för att se. Jag har ett i Dalsjöfors och kommer du hit om ett par tusen år kan du kanske gå in i det också. Jag har läst om att det kan bli 3500 år gammalt, 95 meter högt och få en diameter av 12 meter.